Er is maar één Eek
24-10-2011 (10:46) - Column
Eén van de belangrijkste zaken die momenteel opvallen, is dat de grenzen tussen de verschillende disciplines steeds verder vervagen. Dat dit kansen voor het vak met zich mee brengt, is evident en wordt door een aantal professionals razendsnel opgepikt.
Zo presenteert de Dutch Design Week deze week de opmerkelijke samenwerking tussen Piet Hein Eek en Wehkamp. Ik voelde me door de gedachte alleen al behoorlijk overvallen. Wehkamp? Eek? Hoe krijg je het voor elkaar? Althans, dat was mijn eerste gedachte.
Maar vijf minuten later begon ik toch anders tegen die samenwerking aan te kijken. De ontwerper die in de jaren negentig wereldberoemd werd met sloophout, is nu eigenlijk weer net zo innovatief bezig als tien jaar geleden. Dit keer zit het niet zozeer in het materiaal als wel in het distributiekanaal. En zo kan het dat we straks dus allemaal een Eekje kunnen kopen bij Wehkamp.
Haalt Eek het ontwerp van met zijn Wehkamp-samenwerking naar beneden? Nee, dat doet hij helemaal niet. Hij gaat eigenlijk juist door op het pad dat hij eerder al ingeslagen was: mensen overrompelen door steeds weer het onverwachte te doen. Zijn denkwijze en creativiteit zijn in een land waarin denken en doen over het algemeen volgens strakke patronen verlopen, uiterst verfrissend. Meer Piet Hein Eek-en dus? Nee, er kan maar één Eek zijn.