Fonk is de naam
03-04-2009 (09:48) - Column
De afgelopen weken heb ik verschillende columns brutaalweg aan onszelf gewijd. Identity Matters, powered by RW, moest een nieuwe naam, een nieuwe lading en een nieuwe frequentie krijgen. Ik riep mensen en bedrijven op met ons mee te denken en kreeg op die oproep verrassend veel inspirerende reacties. Met EdenSpiekermann kwamen we, in weerwil van mijn aanvankelijke scepsis, tot een snelle en effectieve samenwerking.
Maar vooral de reacties op ons voornemen om in deze tijd een gewaagde stap in verschijningsfrequentie te willen maken, deed me van blijdschap bijkans op mijn bureau springen. Want je naam veranderen, is natuurlijk tot daaraan toe, je frequentie van een maandblad naar eens in te twee weken verhogen, is in deze tijd andere koek.
Zomaar je naam veranderen, is ook niet waarom het draait, schreef ik eerder al. Je verandert je naam, omdat je vindt dat mensen en dingen wezenlijk zijn veranderd. Omdat jij wezenlijk bent veranderd, omdat de tijd wezenlijk is veranderd. En vanuit die gedachten kom je er dan uiteindelijk toe niet alleen je naam, maar ook meer dan dat een nieuwe plaats te geven. In het geval van iM hebben we dat 'meer' heel letterlijk opgevat. Fonk brengt vanaf half april 88 pagina’s dik tweewekelijks achtergronden, wetenswaardigheden en de meningen die bij het nieuws dat rwonline dagelijks brengt, horen. Juist omdat meningen er nu meer dan ooit toe doen om het geloof in jezelf en in de ander vast te houden.
In een tijd van minder gaan wij voor meer, in een tijd van achteruitgang kiezen wij voor vooruitgang, in een tijd van angst kiezen wij voor durf.
De menselijke maat in marcom heet Fonk