Gloort hier nog een crisis?
06-06-2011 (09:18) - Column
De nieuwe lijst van de sterkste merken van Nederland herbergt weinig verrassingen. Volgens mij staat Shell al jaren op nummer 1 en Heineken op 2 of 3. Maar wat er bij mij niet in wil is die vierde positie voor ING.
Ondanks de financiële crisis is het bankconcern maar liefst 23 procent gegroeid, zo meldt het persbericht van BrandFinance. Natuurlijk ben ik dan heel erg nieuwsgierig naar hòe die spectaculaire groei dan precies is gerealiseerd. Het zal toch niet alleen dankzij de destijds verleende staatshulp zijn of zou het komen doordat de bestuurders in tweede instantie en na veel herrie toch maar afzagen van hun bonussen? Lijkt me een beetje stug. Of hebben de bankiers het vermogen dan nu toch zo goed belegd, dat er bijna een kwart meer van ‘over’ bleef?
Het blijft tasten in het duister, maar Ik hoop dat de ING-bankiers het simpelweg ‘beter’ hebben gedaan, want dat zou een signaal kunnen zijn dat de financiële crisis nu toch echt zijn einde nadert. Overigens doet Rabobank het op de vijfde positie ook al niet slecht. Het zijn alleen de verzekeraars (Delta Lloyd en Aegon) die het consumentenvertrouwen nog niet hebben kunnen herwinnen. Maar laten we nou eens optimistisch stellen dat die in staat zijn in 2011 de achterstand weg te werken. Ziet u dan nog een crisis aan de horizon gloren? Of is het gewoon de zon die opgaat?
Een beetje optimist ziet slechts de zon opkomen. Ik ben een optimist.