Golden oldies?
06-08-2013 (08:21) - Column
In de zomermaanden zijn we gewend aan komkommermaanden. Weinig nieuws, of erger nog: geen (noemenswaardig) nieuws. En al helemaal als het om zakelijk nieuws gaat, is het een opgave de kolommen gevuld te krijgen. Maar hoe anders verloopt het deze zomer.
Zo blijkt het nieuwe tv-kanaal FOX juist het maximale uit de zomermaanden te halen door op grote schaal jacht te maken op de RTV-parels uit de Sanoma-kroon. En wie weet, gaat de zender straks niet alléén met de tv-zenders van het Finse bedrijf aan de haal. We kunnen er vandaag alleen maar over speculeren en zelfs dat is wat mij betreft spannend genoeg om FOX in deze column te vermelden. We gaan het zien.
Nog zo’n nieuwsknaller deze zomer is het samengaan van Publicis en Omnicom, dat als Publicom zijn thuisbasis in Nederland krijgt. En nee hoor, de keuze voor Nederland heeft niets van doen met een gunstig belastingklimaat. Afgezien daarvan is het voor wie de reclametop ‘old style’ volgt, volstrekt duidelijk wie er aan de touwtjes trekt.
Het zijn niet de dertigers of veertigers die het beleid bij de oude internationale reclameketens bepalen, het zijn nog steeds de bedaagder vijftigers en zestigers (!) die de dienst uitmaken op het internationale reclamepodium. En dat is wel even slikken. Niet vanwege de golden oldies in kwestie maar vooral vanwege het gat dat daarachter valt.
Welke twintiger zet Nederland straks op de creatieve kaart? Ik heb helemaal geen zin om wat dat betreft over new school of old school te praten. Er is tenslotte maar één school en dat is die van het succes.
Nicolette Hulsebos