Gouden Loeki of Platina Mol?
23-12-2013 (11:33) - Column
Het is half december. We hebben de Mercurs met een paar prachtige winnaars inmiddels achter de rug. One more to go en dat is natuurlijk de Gouden Loeki. Wie gaat winnen in 2013? Hoogst waarschijnlijk one o f the usual suspects. Daarover kunnen we gaan zitten mekkeren (meer van hetzelfde) of we kunnen er blij me zijn (want nòg meer van hetzelfde).
Voor de duidelijkheid: ik ben blij met meer van hetzelfde. Want hoe heerlijk moet het als winnende adverteerder en winnend bureau zijn om zoveel media-aandacht te krijgen? Commercials vooraf, een eigen live show en dan ook nog eens flink wat commercials achteraf. Het Nederlands publiek kijkt en stemt mee. Als je zoiets vooraf zou kunnen inkopen, wat zou dan de waarde in euro’s zijn?
Ik zeg het hier en nu: onbetaalbaar! De Gouden Loeki was in al zijn simpelheid (eerste uitreiking in 1995) een briljant idee. Het begon met een bescheiden feestje voor adverteerders en hun bureaus. Maar omdat het gevecht om iedere reclame-euro de afgelopen jaren steeds harder is geworden, kon dat bescheiden feestje uitgroeien tot een publiek festijn dat zijn weerga niet kent.
De commerciëlen hebben hun antwoord op de Gouden Loeki achttien jaar later nog steeds niet geformuleerd. Gezien alle recente perikelen, is de Platina Mol misschien een aardige suggestie voor 2014. Maar ondertussen blijven we met z’n allen heel erg trouw aan Loeki, STER en Publieke Omroep.
Ging het in de politiek ook maar zo makkelijk.
Nicolette Hulsebos