Hoe automotive is automotive?
22-02-2010 (10:04) - Column
De automotive branche verkeert in zwaar weer. Autoverkopen aan particulieren lopen fors terug, lease-auto’s rijden langer door dan voorheen het geval was. Niets nieuws onder de zon dus, zou je denken.
Tegelijk met de terugvallende inkomsten, wordt er bezuinigd op het communicatie/reclamebudget. Toch geeft de industrie wereldwijd nog steeds miljarden uit aan advertising en sales promotion. Het doel daarvan blijft onveranderd: potentiële klanten binnen lokken om uiteindelijk zoveel mogelijk auto’s te verkopen. En daar gaat het helemaal mis, zo blijkt uit een recent gehouden Europees onderzoek van BearingPoint en CRM Consultants.
Maar liefst 63 procent van de automerken reageert niet op aanvragen van potentiële klanten. Of het nu gaat om het aanvragen van brochures of om testritaanvragen, na veertien dagen zijn de vragen in kwestie nog onbeantwoord.
Hoe is het mogelijk, vraag je je af? Zou het woord ‘autoverkoper’ dan echt de negatieve lading dekken? Is de automotive-industrie na tientallen jaren van zich opeenstapelende successen, zo lui geworden, dat ze de recessie uitzit?
Het antwoord op beide vragen, blijkt dus ‘Ja’.
Ga eens in een showroom kijken, kijk eens hoe de verkopers verveeld in hun ‘hokjes’ hangen, ondertussen koffie drinkend uit vieze bruine plastic bekertjes. Als ze de moeite nemen om op je af te stappen, walmt de verschaalde lucht uit hun monden je tegemoet. Waarna je onverwijld de benen neemt en liefkozend in je te oude karretje stapt, dat best nog even mee kan.
Wat mij betreft kan de reclamekraan helemaal dicht zolang de branche niet in beweging komt. Hoezo automotive?