Hoe sterk een merk kan zijn

23-09-2009 (14:02) - Column

Vanmorgen op het nieuws: als Albert Heijn het in een bepaalde buurt overleeft, ‘gaat het goed met de buurt’ en omgekeerd: als de retailer ergens vertrekt, ervaren de omwonenden dit als een verlies voor de buurt. De politiek steunt Albert Heijn als ‘buurtwerker’ en daarom dus ‘AH vandaag in het nieuws’.

Ongelooflijk eigenlijk hoe AH in de loop der tijd in staat is gebleken niet alleen ’s lands grootste kruidenier te worden en te blijven -  maar vooral bij uitstek het imago van publiekslieveling met hoge aaibaarheidsfactor in stand weet te houden. Als je C1000 heet, of Super de Boer, moeten de appels af en toe wel zuur zijn omdat ‘buurtlieveling’ AH soms toch behoorlijk negatieve nieuwsuitschieters kan hebben en daar kennelijk niet onder lijdt.

Afgelopen week was daar nog die aangifte van diefstal van winkelmandjes die een kunstenaar had ‘geleend’ om een kunstwerk van te maken. Meteen waren het de media die hard tegen AH uitvielen. In mijn ogen onterecht trouwens. Want als je voornemens bent ergens een kunstwerk van te maken, is het toch niet normaal om het bijbehorende materiaal te stelen?

Geen sympathieke actie misschien dus van AH, maar wel een begrijpelijke. En ondertussen draait de reclamemolen met volksheld nummer 1 gewoon door en zijn die gestolen mandjes zo weer vergeten. Zo sterk kan een merk dus zijn.


Nicolette Hulsebos
Hoofdredacteur ReclameWeek Online


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.