Indie is in!

24-06-2013 (14:40) - Column

Om met de deur in huis te vallen: met Indie bedoel ik in deze column niet het reclamebureau Indie maar ‘independent magazines’. Want independent magazines zijn ’hot’ heb ik begrepen uit een bericht van de hand van Marloes Hagenaars en Carolien Vader op Bladendokter.nl.
 
Uiteraard begon ik vrijdag als independent bladenmaker het bericht over ‘de opkomst van independent magazines’ hoopvol te lezen. Fonk is een ‘Indie’ tenslotte. Ik was nog geen vijf regels ver toen mijn hoop omsloeg in afgrijzen. Ik las [quote]: ‘Deze onafhankelijke tijdschriften worden vaak opgericht door creatievellingen (!) die hun geest de vrije loop laten...'
 
Na die zinsnede haakte ik eigenlijk al af. Toch besloot ik nog even door te zetten. Je weet maar nooit tenslotte. Misschien kon ik nog leren hoe ik een èchte ‘independent creatievelling’ moest worden, want je kunt ‘het’ serieus leren... En ook niet onbelangrijk in deze tijd van social media: er zijn maar liefst 684 mensen die de Bladendokter liken. 
 
Wie struikelt er nou over het woord ‘creatievelling’? Of over ‘de geest de vrije loop laten’? Als creatief struikel, nee, tuimel ik over allebei en de onbenulligheid van het stukje in het bijzonder. Met of zonder 684 likes.
 
Hebben deze 684 mensen gekozen voor ‘dokter’ of voor ‘bladen’? Maar toch zeker niet voor de combinatie ’bladendokter’...
 
Adem in en adem uit: ik kalmeer. Er is maar één bladendokter. Hij heet Rob van Vuure. En er is maar één bureau dat de naam Indie mag dragen en dat is het bureau van Lode Schaeffer en zijn team. 
 
En Fonk? Fonk blijft net als Van Vuure en Schaeffer lekker nog even independent. 
 
Adem in, adem uit....
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.