Kort geding

13-09-2010 (09:56) - Column

De Dienst Publiek en Communicatie (DPC) heeft de voorlopige ‘gunning’ aan GroupM ingetrokken omdat OMD zich niet heeft kunnen verenigen met het voornemen van DPC. OMD start een kort geding. Goed, dat kan. Maar bizar is wel dat OMD een kort geding aanhangig heeft gemaakt om zijn ‘gelijk’ in een pitch te halen. Sinds wanneer is er een kort geding nodig om je als bureau gehoord te weten? Er is een pitch, daaraan neem je als bureau deel en je hoopt dat je wint. In het geval van de overheid luistert het allemaal behoorlijk nauw, het gaat tenslotte om geld van de belastingbetaler. Maar om tot een kort geding over te gaan als je als bureau meent dat je in de pitch te kort binnen bent gedaan, gaat wel heel erg ver.
En zelfs: al heeft OMD ‘gelijk’: met een dergelijke stap zal het vooralsnog nooit meer wat worden tussen DPC en OMD. Waar is dan de winst ?

Winstpunt 1: OMD genereert publiciteit.
Verliespunt 1: niet alle publiciteit is positief.
Winstpunt 2: DPC moet opnieuw beginnen en dus zitten we weer in het stadium van de gunning met nieuwe kansen voor OMD.
Verliespunt 2: als je via een kort geding je gelijk in een pitch wiilt halen, maak je je als bureau bij de potentiële opdrachtgever bepaald niet geliefd.
Winstpunt 3: tijd is geld. De overheid gaat daar niet altijd even goed mee om.
Verliespunt 3: tijd is geld. Nu zijn er alleen maar verliezers en verdient niemand wat.

Conclusie: nieuwe ronde nieuwe kansen. Maar ik denk dat OMD geen kans (meer) maakt in de nieuwe gunning van DPC.
Terug dus naar af in alle opzichten: deze actie is geen reclame voor de branche, dit heeft niets opgeleverd en er is/wordt nog meer geld van de belastingbetaler verspild.

Nicolette Hulsebos