Misschien helpt een tweet
22-04-2013 (09:26) - Column
30 April nadert en Nederland kleurt nog sneller dan anders Oranje. Eindelijk: er valt weer eens geld te verdienen. En dat allemaal dankzij ons koningshuis. Retailers en fast movers doen hun uiterste best de aandacht van de consument te trekken. Toch lekker als je dan Mora heet en altijd al oranje gekleurd was. De bitterballen vliegen ongetwijfeld nog sneller dan anders de winkel uit, zonder dat er al teveel marketingbudget wordt gevraagd.
Maar er zijn ook oranjemissers. Het koningslied werd inmiddels vanwege een storm aan negatieve reacties terug getrokken door componist John Ewbank. ‘Na zojuist de zoveelste nageboorte op mijn twitteraccount te hebben geblocked ben ik er dan nu echt he-le-maal klaar mee’, liet Ewbank dit weekend op facebook weten.
Lange leve de social media of toch even niet? Wat mij betreft toch even niet. Het gaat er niet om dat men besluit een lied leuk, niet leuk, goed of niet goed te vinden. Het gaat om de tone of voice waarop we onze mening op twitter of facebook uiten. Daaraan erger ik me op mijn beurt mateloos.
Ik ben geen fan van het koningshuis, ik ben geen fan van het Nederlands lied, laat staan dat ik een fan ben van een Nederlands koningslied. Maar ik hoef helemaal geen fan te zijn om ieder zijn ding te gunnen en luister gewoon een maand lang af en toe naar een lied dat ik niet echt waardeer. Ik moet er niet aan denken om anderen met (grof) verbaal geweld te kwetsen omdat ik een liedje niet echt leuk vind.
Dat onschuldige twitter musje begint er in mijn ogen wel heel erg vaak uit te zien als een scherp gebekte roofvogel. Jammer, denk ik dan op mijn beurt. Ik stuur straks even een tweet de wereld in... misschien helpt dat.
Nicolette Hulsebos