Oude mediareuzen roeren zich

03-10-2011 (08:46) - Column

 Waar het in de bureauwereld bijna angstvallig stil is, zijn de media volop in beweging. Zo vindt er niet alleen tussen de oude media onderling een gevecht om de aandacht van de lezer plaats, maar zo vormt zich ook binnen de social media een pikorde. Buitelde een aantal jaren geleden het ene nieuwe initiatief nog over het andere, nu ligt dat even anders. De ‘ruimte’ lijkt volledig gevuld en misschien zijn er inmiddels zelfs teveel spelers. Hyves bijvoorbeeld, destijds in Nederland één van de populairste netwerken, lijkt het af te gaan leggen tegen de concurrentie. Inmiddels tracht men via een samenwerkingsverband met Spits! (soms heeft de wereld van de oude media zijn voordelen), een pleister op de wond te leggen. De tijd zal leren of deze pleister het houdt. Al met al wordt ook de wereld van de nieuwe media volwassen en begint deze aan een nieuwe lifecycle. 

Maar er is meer: de oude reuzen roeren zich meer dan ook. Sanoma Media voorop. Het concern roert zich inmiddels nadrukkelijk op het gebied van televisie en het introduceerde recent ook een nieuw commercieel initiatief dat op de advertentiemarkt online de concurrentie aan moet gaan met oudere partijen als WebAds. Afgelopen week meldde het Telegraaf-concern zich met AdAudience. En enkele maanden geleden was het FD het eerste dagblad dat abonnementen begon te verkopen voor de online versie van de krant. Of het een succes wordt, is nog even de vraag, maar de kaarten zien er goed uit. 

Het lijkt erop dat de oude wereld van de nieuwe heeft geleerd en nu in verhoogd tempo de inhaalslag wil maken. Opmerkelijk is het dat dit juist in een tijd gebeurt dat de economie een neerwaartse beweging laat zien. Dit lijkt het veel gehoorde geluid dat er in deze tijd een gebrek aan ‘ondernemerschap’ zou zijn, te logenstraffen. Dat vind ik goed nieuws. 

Misschien dat de bewegingen van deze grote, financieel krachtige ondernemingen, ook de financiële wereld (de banken voorop) een impuls zullen geven om te willen investeren in de ideeën en initiatieven van financieel minder daadkrachtige spelers. Want uit die hoek komen meestal de meest vernieuwende ideeën die later de investering dubbel en dwars waard bleken. 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.