Overheidsperikelen

08-11-2010 (09:38) - Column

Na de nodige perikelen afgelopen zomer heeft de Rijksoverheid dan toch definitief haar media-inkoop over de periode 2011 - 2014 ondergebracht bij GroupM. Het huidige mediabureau OMD tekende in juli nog formeel bezwaar aan tegen de gang van zaken, waarop GroupM haar gunningsvoornemen introk. DPC besloot de inzendingen waaronder dus ook die van OMD nog eens kritisch onder de loep te nemen, zo luidde het. Ik schreef destijds een column over deze gang van zaken en gaf OMD eigenlijk geen schijn van kans het account alsnog opnieuw binnen te halen. De periode daarna sprak ik diverse bureaumensen die het met mijn visie niet eens waren. En ook Hans Horneman zelf meldde zich.

De verschillende meningen en visies zetten mij aan het denken. In de eerste plaats zal een aanbesteding als deze (50 tot 100 miljoen euro) voorlopig niet meer op een ‘lichtvaardige wijze’ worden aangepakt, dat heeft Horneman en de zijnen in ieder geval wel bewerkstelligd. En: had OMD helemaal niets gedaan, dan hadden ze hoe dan ook geen herkansing gekregen en al helemaal geen aandacht voor de achterliggende vraag of dergelijke aanbestedingen wel zo clean verlopen als zij geacht worden te verlopen..

Nu het account dan alsnog, zoals ik in juli voorspelde, definitief naar GroupM gaat, heb ik helemaal geen gevoel van: ‘zie je wel’. Ik vind het triest dat OMD een klant verliest die zoveel betekent voor haar inkomen en waarvan het verlies mogelijk banen gaat kosten. Hoeveel beter kan de deal die GroupM de overheid biedt, trouwens zijn?

Ik wens OMD de komende periode veel creativiteit en strijdlust toe om het intern geslagen gat te dichten. Aan Hans Horneman zal het in ieder geval niet liggen
 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.