Papier wordt het nieuwe cool
16-10-2016 (12:10) - Column
Een klein, maar bemoedigend berichtje passeerde vorige week de revue: uitgevers zitten eindelijk weer een beetje in de lift en lijken de grootste ellende achter zich te laten. Althans, dat blijkt volgens ABN AMRO uit een actueel branchereport.
Dat digitale producten en lanceringen hierbij een belangrijke rol spelen, is evident. Toch denk ik dat de digitale uitrol van tal van magazines en dagbladen steeds vaker een positieve uitwerking heeft op de bijbehorende ‘papieren uitgaven’. Papier wordt meer niche, maar wordt ook steeds meer het nieuwe cool. Een gebonden boek of een mooi magazine kopen mensen steeds vaker voor de ‘heb’.
Netjes in het gelid in hun boekenkast voor dat ene moment dat je even wilt bladeren of lezen om daarmee de dachten in je hoofd in een rustiger tempo te brengen. Tijdschriften liggen naast het bed of naast een relaxte stoel voor die kleine dagelijkse ontspan-momenten of gewoon puur vanwege het soms bijna kunstzinnige ‘mooi’.
Voordat ik wordt aangevallen op ‘vrouwenpraat’: mannen hebben vaak andere papieren leesmomenten. Ik zie ze Voetbal International, Autovisie of de krant lezen terwijl ze TV kijken. Ze lezen print als een soort old school second screen. Of ze snacken een blaadje weg staand aan de ontbijttafel voordat de hectiek van de dag de overhand krijgt.
Dat de adverteerder en de marketeer bij deze mooie mix van digitaal en print garen kunnen spinnen, mag duidelijk zijn. Alle reden om print zonder aarzelen weer een prominente plek in de mediamix te gunnen. Deze lans kan wat mij betreft niet vaak genoeg worden gebroken!
Nicolette Hulsebos