Rainmakers gezocht
15-08-2011 (09:33) - Column
Het is maandag, de zon schijnt. Nederland gaat weer aan het werk, de grote zomervakanties zijn ten einde. Voor wie de berichtgeving in de vakantieperiode even niet wilde volgen en zich afvraagt of er nog wat gebeurde de afgelopen weken: mwahhh, het valt wel mee: TMG voorziet een lagere winst, de winst van Wegener gaat omlaag, Sanoma stelt de verwachtingen naar beneden bij, de omzet van P&G en Unilever stijgen, Talpa moet zijn minderheidsbelang in RTL verkopen vanwege de SBS-aankoop, het online vavatureaanbod ging omlaag, Van Puffelen heet nu Azero en het doek is dan toch eindelijk definitief gevallen voor TMF.
Er was dus zoals meestal gedurende de zomerperiode eigenlijk geen sprake van spraakmakend nieuws. Zelfs de veelbesproken 'Black Monday' bleef (gelukkig) uit. Wat terugblikkend opvalt, is dat de sombere toonzetting van het (media-)nieuws ook gedurende de zomermaanden stevig doorzette. TMG, Wegener, Sanoma: waar de regen deze zomer Nederland letterlijk overspoelde, voorspelden ze alle drie onweer voor het najaar. De verwachtingen werden - de één na de ander - dan ook in negatieve zin bijgesteld.
Hoeveel van deze sombere forecast uit gaat komen, zullen we de komende maanden gaan zien. Als het aan mij ligt gaan we nu eens niet en masse een stormparaplu aanschaffen, maar gaan we op zoek naar die paar echte rainmakers die in staat zijn het voorspelde tij een andere, niet voorspelde wending te geven. Want zelfs voor een klein land als Nederland is één John de Mol toch wel een heel magere oogst.