Reclame werkt. Basta!
15-06-2015 (07:40) - Column
Ik ben een fervent radioluisteraar. Ik luister als ik werk, als ik sport, als ik in de auto zit en als ik onder de douche sta. Best wel veel dus eigenlijk. En omdat ik een liefhebber ben van jazz, soul en funk, graas ik regelmatig mijn mogelijkheden af.
Een tijd lang was ik fan van Sublime. Vooral toen het nog Arrow Jazz FM was, kon ik als een tevreden poes zitten spinnen terwijl ik mijn oren spitste. Heerlijk was dat. Tegenwoordig zijn zij, of ik natuurlijk, het spoor kwijt. Ik heb Sublime inmiddels dus uit mijn favorieten gegooid.
Ontrouw bevestig je tegenwoordig met een simpele muisklik of swipe. Fijn is dat. En niet getreurd, want op Nederlandse bodem hebben we altijd nog de good old NPO Radio 6 Soul en Jazz.
Hoewel: de NPO dreigt er per 1 januari 2016 mee te stoppen. Ik zal een traan wegpinken als het zover is en ben inmiddels over de grens gaan grazen. Net zo makkelijk.
Maar misschien gloort er nog hoop aan de Nederlandse jazz-, soul- en funk-horizon, al vrees ik dat de petitie (hoe archaïsch...) die door een schamele 6.500 mensen is ondertekend, niet voldoende zal blijken voor behoud van de zender. Het ding wordt vandaag vast minzaam door de kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur & Wetenschap in ontvangst genomen en daarna is het in 2016 einde oefening.
Met een goede campagne had de zender zeker meer kans van slagen gehad dan met het indienen van die petitie. Onbekend maakt onbemind, tenslotte. Goede reclame werkt. Ook als je maar een beetje budget hebt. Basta!
Nicolette Hulsebos