ReclameWeek wordt FONK: kill your darlings
20-08-2012 (00:00) - Column
ReclameWeek Online en FONK Magazine. Beide titels hebben dezelfde achtergrond en worden met veel passie voor Het Vak gemaakt door dezelfde uitgever. De vraag dient zich dus aan: waarom maken we niet gewoon één platform voor iedereen die Het Vak lief heeft? Waarom heet ReclameWeek Online niet gewoon FONK Online? En wat vraagt journalistieke aandacht op de site, op social media en in print? Gedurende een dag kruiste ik de verbale degens met columnist, reclamemaker en enfant terrible Lodewijk van der Peet. De dialoog die ontstond, spreekt voor zich:
‘Het moet nog scherper worden als je het roer om gaat gooien. Reclameweek heeft en hoge naamsbekendheid.
Fonk niet.
Reclameweek bestaat alleen nog maar online.
Fonk bestaat alleen op papier.
Reclameweek is me too.
Fonk = Rivella.
Fonk wil er voor alle creatieven zijn, ook in andere disciplines dan reclame. Maar die hebben en willen geen relatie met elkaar. Sterker nog, ze haten elkaar.
Wat gebeurt er in de dagelijkse online Fonk?
Nieuws met fonken natuurlijk!
Voorbeeld:
Van Vught weg bij Adformatie. Tiswat. Wat zou er gebeurd zijn? Dat het onverwacht is, dat staat wel vast, anders hadden ze meteen een opvolger aangekondigd. Weet jij meer? Heeft ie soms aan de fles wodka van Sijthoff gelurkt? Is Sijthoff gevallen voor de onmiskenbare charmes van Prummel? Of wil Kluwer hem écht binnenboord houden? Vertel het ons in ‘Raar maar waar’’. Anonimiteit gegarandeerd.
Of:
Help! We snappen Gamma niet.
We hebben het echt geprobeerd op de redactie. Heus. Maar we snappen he-le-maal niets van die verfcommercial van Gamma. Help ons alsjeblieft.
Ook leuk in een hoekje:
Wil je dat wie iets aardigs over je zeggen?
Adverteer dan op Reclamefonk!
(illustratie van de tone of voice)
Hoe ziet de wekelijkse (of tweewekelijkse) reclamefonk eruit? Lekker groot, zoals nu. Dunner papier. Ik moest een beetje aan het oude Carp denken. Ruimte voor lange verhalen en mooie foto’s. Het is een blad zonder nieuws, maar een blad vol meningen. Da’s nieuw. En dat is echt veel interessanter.
Ik ben benieuwd...’
Lodewijk
‘TNX! Heb je reactie snel doorgelezen en schrok me een hoed. Maar dat is waarschijnlijk goed nieuws. Wat vooral blijft hangen, is: Het is een blad zonder nieuws, maar een blad vol meningen.
Er zit trouwens een storende tikfout op de cover van Fonk 16, zie ik nu. Wolfensperger ipv Wolfensberger... Maar dat terzijde…
Er wordt inmiddels gewerkt aan een facebook pagina van Fonk (alleen maar een actiepagina hoor), zodat iedereen ons kan gaan liken. De bijbehorende twitter komt in september.’
Nicolette
‘Een blad moet je vooral emotioneel managen, want een blad is emotie. Daarom ben jij ook zo goed in wat je doet.
Eerst je definitieve einddoel bepalen. Stiekem weet je dat al.
Als dat doel gloort aan de horizon zal je zien dat je onwillekeurig de kortste weg daar naartoe wilt nemen. En dat moet ook.
Ga doen waar je goed in bent: je hebt lef en schijt aan alles.
Neem een grote beslissing. Stop dus geen energie in bouwen en klooien met Facebookpagina's en rubriekjes. Zonde van je tijd.’
Lodewijk
‘Dat klopt en ik ga ‚het’ doen ook, dus. Dat kleine grut zijn de toeters en de bellen waarmee we gewoon een beetje spelen. Ik ga tenslotte ook niet zonder mascara de deur uit ;-)))
Dan nog een paar gedachten die ik een plaats moet geven:
een belangrijk onderdeel van de formule van RW en FONK is aandacht voor de media. Dat heeft Adfo later van ons ‘over gepikt’. Als we nu opnieuw kiezen voor een naam met ’reclame’ erin, leggen we ons dan niet (weer) teveel beperkingen op in de naam?
Nog een punt: ja, we zijn voor en door creatieven, maar dat zijn ook mensen aan mediazijde en aan marketingzijde. Reclame, Marketing en Media bijten elkaar niet. Ik wil wat met de dwarsliggers in dit vak. Ik heb bijvoorbeeld de pest aan Aad Boon, toch heb ik hem wel graag in mijn kolommen (waarom ga je niet een lunch met hem prikken?). De man is dwars, eigenwijs en heeft veel (juiste en/of niet juiste) meningen. Nog zo’n Aad die in ons blad thuis hoort: Aad Ouborg. En nog een Aad die erin thuis hoorde: Aad Muntz. Dat bedoel ik met creatieven in de meest brede zin van het woord. Je vóélt gewoon wie wel, en wie niet. Inderdaad: pure emotie.’
Nicolette
‘Nicolette zonder Mascara! Onbestaanbaar inderdaad.
Ik heb het niet over reclamecreatieven, ik bedoelde natuurlijk creatieve mensen, en wie wil dat niet zijn...
Ik bedenk me dat het ook gewoon FONK kan blijven heten.
Maar dan moet er wel iets onder: Creative minds of zoiets.’
Lodewijk
‘Dat vraag ik me af. Waarom moeten we zeggen dat we voor creative minds zijn? Dat is toch als sinds 1994 (toen gingen we van start) duidelijk en als je het niet begrijpt, dan moet je lekker adfo blijven lezen. Wij zijn zijn red hot FONK Magazine, red hot FONK Online, red hot FONK twitter en red hot FONK facebook en………. red hot FONK Radio en red hot FONK TV (ik fantaseer er maar wat op los….).
Wij zijn een virus, wij zijn een kwelling, wij zijn een aai over de bol en een schop onder de kont in één. Wij zijn FONK.’
Nicolette
‘Je hebt helemaal gelijk. Sommige dingen moet je doen en niet zeggen.’
Lodewijk
Zin om mee te denken met Fonk & ReclameWeek? Mail Nicolette@paintitblue.nl
Nicolette Hulsebos