Scoren met menselijkheid

02-10-2016 (23:12) - Column

Nu Philips een nieuwe merkcampagne lanceert, heb ik het gevoel terug geworpen te worden in de tijd. De campagne is mooi, zichtbaar het werk van experts, maar ook koel en afstandelijk. Bijna generiek. Niet iets waar ik in eerste instantie warm voor loop.


Toch: of ik er nu warm voor loop of niet, het Philips merk staat als een huis. Het concern is sinds mensenheugenis een kei in het vernieuwen van zaken die dagelijks nodig hebben. Like it or not. 


Juist dat doet me afvragen wat er zou gebeuren als Philips behalve inventief en innovatief een lovebrand zou worden. Zou dat de omzet ten goede komen? Waarschijnlijk marginaal, omdat de concurrentie gewoon niet zo ver voorop loopt als Philips. Like it or not.
 

Voegt likeability dan helemaal niets toe? Toch wel. Een likeable brand zal betere beursnoteringen scoren en mede daardoor (nog) meer kunnen investeren in ontwikkeling. Dat moet de Philips techneuten toch als muziek in de oren klinken?


Hoe komt het dan dat dit 127 jaar oude bedrijf dat in mei dit jaar met de Lighting divisie naar de beurs ging, dat kleine beetje communicatieve menselijkheid nog steeds niet onder controle heeft? Like it or not: volgens mij een uitdaging voor marketeers met het hart op de juiste plaats. 


Nicolette Hulsebos