Sexy verkiezingen
23-02-2017 (14:58) - Column
Toegegeven: voor de reclame- en marketingwereld is de politiek niet het interessantste onderwerp. De geoefende lezer zal hier echter een enorme maar aan zien komen. En die is er dus ook. Als er een tijd is waarin politiek gebruikt kan worden voor inhakers en mooie (reclame)boodschappen, dan is dat nu.
De verkiezingen staan voor de deur en de wereld staat in brand. De perfecte ingrediënten om handig in te spelen op de huidige situatie. En toch gebeurt dit nog weinig. Tuurlijk, er zijn enkele grote partijen die zich ermee bemoeien en die oproepen om naar de stembus te gaan, en er zijn wat geinige inhakertjes op Donald ‘grab ‘em by the pussy’ Trump, maar het zijn toch vooral de media die profiteren van zijn gekke fratsen. Een wereldwijde hit is snel gescoord, zie Arjen Lubach.
Toch blijf je overal horen dat politiek voor grote bedrijven niet interessant en saai is, en dat ‘het niet leeft bij de mensen’. Dit terwijl het meer leeft dan ooit. Het is ineens het gesprek van de dag. Er gebeurt zoveel, en er gebeuren zoveel gekke dingen, op open (sociale) kanalen. Het is moeilijk om er niets van mee te krijgen. De verkiezingen zijn weer sexy, en niet alleen omdat een voormalig latexmodel (Ancilla van der Leest) zich heeft gemengd in de strijd om de zetels.
Kijk eens goed naar wat er de afgelopen tijd allemaal is gebeurd: de intrede van de bezorgde/boze burger, een wildgroei van politieke partijen, een enorme strijd op rechts, populisme en de ontwikkelingen in de buitenlandse politiek; de Brexit, Donald Trump en de wankele positie van Europa. Politiek commentatoren smullen ervan, maar zijn tegelijkertijd ook bang. Interessanter dan dit wordt het niet. Sexyer dan dit wordt het niet. Het leeft meer dan ooit, behalve in de marketingwereld. Hier liggen kansen mensen, kansen om uw maatschappelijke plicht te doen en ook nog eens bereik te scoren. Doe hier uw voordeel mee.
En oh ja, wel gewoon allemaal naar de stembus gaan hè!
Jaap van de Venis
redacteur Fonk