Sign of the Times

08-03-2010 (10:20) - Column

Ik heb ongeveer een half jaar lopen nadenken over de visualisatie van de communicatie rond de fragrances van het label Replay. Voor zovel de mannen- als de vrouwengeur moet een beetje water toegevoegd worden om de geur te laten ‘exploderen’.

Dat idee op zich is vast heel erg vernieuwend, maar toen ik de vormgeving  in advertising en promotie zag, maakte mijn brein een 1-op-1 reis in het verleden. Waar had ik deze waterkleurentechniek, deze specifieke vormgeving eerder gezien? Het lukte me niet het geheel te pinpointen, tot ik het boek ‘Het Kersenmeisje’ uit de jaren zeventig van de vorige eeuw in handen kreeg. Ik had dat boek eerder gezien, het was een gekoesterd bezit van mijn zus, die eerder dan ik  gevoel ontwikkelde voor visuele signs of the times.

Deze Replay-fragrance beelden zijn ongetwijfeld uit dezelfde tijd en zelfs misschien van dezelfde hand als het kersen-meisjes boek van mijn zus. Maakt dat Replay tot een copy cat? Ja en nee. Het beeld dat Replay gebruikt om haar fragrances aan de man/vrouw te brengen, is van deze tijd. Absoluut. Dat voor de vertaling inspiratie is gezocht in de seventies is ook prima. 

Maar wat me dwars zit, is dat er 1 op 1 gekopieerd is, zonder frisse lucht, zonder eigen toevoeging. Dit reduceert Replay Fragrances helaas wel tot een fantasieloze copy cat. Niet nodig voor zo’n mooi label, lijkt me. Maar wellicht toch vooral ook een sign of our times.


 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.