Struikelt De Telegraaf over een heuvel van eigen makelij?

21-05-2012 (08:45) - Column

Ik ben geen fan van De Telegraaf. En ik ga waarschijnlijk ook geen fan worden. Dat heeft alles te maken met het type journalistiek dat de krant bedrijft. Maar dat neemt niet weg dat dit dagblad decennia lang in de informatiebehoefte heeft voorzien van veruit de grootste groep krantenlezers van Nederland. Goed, de krant heeft te maken met slinkende abonnementenaantallen, maar steekt wel nog steeds met kop en schouders boven ‘de rest’ uit.
 
Verder heeft de gedrevenheid van ‘de mensen van de Telegraaf’ bij mij altijd respect afgedwongen. Gepassioneerde blindgangers waren het die door dik en dun voor ‘hun krant’ door het vuur gingen. Geen berg te hoog, of die moest bedwongen worden.
 
Maar nu lijken de courantiers van de oude stempel te struikelen over een heuvel van eigen makelij. Die heuvel is de recent komen opdoemen in de persoon van topman Herman van Campenhout, die het nodig heeft gevonden om aan te kondigen dat TMG de komende vijf jaar een crossmediaalbedrijf dient te worden dat de speerpunt online zal gaan vinden.
 
Het plan van Van Campenhout is nauwelijks een ‘plan’ te noemen. Het lijkt meer op het nabouwen van plannen die andere krantenconcerns jaren geleden al hebben gemaakt. In plaats van een voorloper zal de Krant van Wakker Nederland zo het sufferdje van de klas worden. De inhaalslag die het concern moet maken om de ontwikkelingen bij te benen, komt als mosterd na de maaltijd.  
 
Wijzer zou het zijn geweest als Van Campenhout in tegenstelling tot de concurrentie zijn speerpunt zou richten op wat nog altijd het vlaggenschip van het concern is: De Telegraaf. Gewoon de papieren krant. Want waar de krant lezers verliest, verliest de papieren concurrentie die ook en daar liggen dus kansen voor de krant die van huis uit altijd de meeste lezers aan zich heeft weten te binden. Als er vanuit die kracht ook online activiteiten worden ontplooid, liggen de kaarten volgens mij een stuk gunstiger.  
 
Nu maar hopen dat grootaandeelhouder Cyrte en de hoofdredactie hun gelijk krijgen en outsider Van Campenhout zullen kunnen dwingen om de plannen bij te stellen of op te stappen.
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Wat een prietpraat. Natuurlijk zijn dit soort beslissingen niet gemakkelijk en zullen er altijd mensen voor het hoofd gestoten worden. Dat is een vast gegeven wanneer een bedrijf van structuur verandert. Een flexibelere organisatie is in deze tijden nu eenmaal noodzakelijk lijkt mij zo.
K. Van Gent @ 21-05-2012 10:34 uur
Is Geen Stijl TMG van het eerste uur? Ik weet het niet eens. Anders lijkt het inderdaad wel een beetje alsof of TMG zich in het online wereldje koopt net als Ahold doet met Bol. Maar de andere kranten doen ook niet anders dan hun papieren versie digitaal vertalen dus niets nieuws onder de zon toch? Dan vindt ik dat TMG zich nog het meest crossmediaal gedraagt, dit vooral komende door de geensstijl tak. Hier een idee, mocht de publieke omroep in elkaar vallen maakt TMG gewoon een commerciele 'nieuws'zender. Een politiek leider valt of staat onder de vragen van Rutger. Hij stelt de vragen en de omroepen duwen er een mic bij.
Remy Bosman @ 22-05-2012 14:23 uur