Tijd is geld
06-09-2010 (10:38) - Column
De r zit in de maand. Meteorologisch brengt dat een nieuw seizoen met zich mee. Ook bedrijfsmatig heeft dat vaak gevolgen. Hoewel 2009 wat mediabestedingen betreft niet van enige positieve herfstbloei kon getuigen, lijken de eerste aanwijzingen er te zijn dat 2010 niet eenzelfde rampzalig plaatje zal laten zien als in 2009 het geval was.
Hoop doet leven. De stijging van vooral de bruto mediabestedingen in de eerste helft van 2010 wordt door nogal wat vakgenoten als een positief signaal opgevat. Maar voorzichtigheid blijft geboden. Immers de stijgende mediabestedingen betekenen niet zonder meer (creatief) werk voor de bureaus en je kunt je ook afvragen in hoeverre met name het WK 2010 een vertekenend effect op de cijfers voor de langere termijn zal hebben.
Wat dat laatste betreft, zelfs als dat het geval zou zijn, dan valt de groei in mediabestedingen over de eerste drie maanden (Nielsen, +5,6%) daar buiten. Sterker nog, dat de groei in mediabestedingen in de daarop volgende drie maanden volgens de laatste Nielsen-rapportage ‘slechts’ resulteert in een plus van 9.6%, doet vermoeden dat de groei in mediabestedingen in 2010 met of zonder WK van structurele aard is.
Gaan de bureaus daarvan dan toch profiteren? Het antwoord daarop kan zowel positief als negatief uitpakken. Gedurende het eerste half jaar zette het adverterend bedrijfsleven vaak oud reclamemateriaal opnieuw in, waardoor vooral de bureaus het niet direct drukker kregen en dus ook het BBI bij tal van bureaus stagneerde. En al komen er nu opdrachten ‘los’, dan nog gaat de investering voor de inkomsten uit. Dus zijn er bureaus die het water, ook in de tweede helft van het jaar, bijna tot boven de wenkbrauwen stijgt. Van de banken valt in het huidige klimaat nog steeds weinig of geen soelaas te verwachten.
Private & informal investors met verstand van reclamezaken, kunnen de komende periode hun ‘slag’ slaan. De bureaus moeten dan wel de juiste investors weten te vinden en hun verhaal dient heel snel hout te snijden. Dat wil zeggen: dergelijk geleend geld moet als de financiële durf-allen al ‘ja’ zeggen, meestal in no time rendement opleveren.
Tijd kost letterlijk veel geld.