Tijd voor meer
02-04-2012 (08:31) - Column
Afgelopen week werden de AMMA-genomineerden bekend gemaakt. Voor wie niet weet wat een AMMA is: we hebben het hier onder meer over de beste mediabureaus, de beste mediastrategieën, de beste mediastunts, de beste media-adverteerders, de beste mediatalenten en de beste exploitanten ‘van het jaar’. Het gaat in totaal om elf categorieën, ingesteld door de MWG en tot stand gekomen dankzij de inspanning van een serieuze jury.
De genomineerden in ogenschouw nemend zijn er in 2012 weinig verrassingen. Universal of MediaCom wordt Mediabureau van het Jaar, KLM, Vodafone of Volkswagen zijn de kanshebbers voor media-adverteerder van het jaar, de beste mediastunt komt van HEMA, KLM of Triodos en eerlijk is eerlijk: als we het over de mogelijke winnaars hebben op het gebied van mediatalent komen we eindelijk een paar namen tegen van ‘echte mensen’ die we (nog) niet kennen. Daarmee kom ik meteen bij de makke van ‘het mediabureau’.
Goed, de grote bureaus kent iedereen wel zo’n beetje van naam en/of faam, maar wie kan er vertellen wie er bij welk bureau werkt en wat die persoon daar doet? Met andere woorden, zo bekend als de grote ‘reclamejongens’ zijn, zo onbekend zijn hun evenknieën aan de zijde van de mediabureaus. En dat is best wel raar eigenlijk als je je realiseert dat we het hier hebben over mensen die meebeslissen over de grote geldstromen die in de media omgaan.
Wie zijn de beste printstrategen, wie zijn top in nieuwe media en wie weten echt alles van RTV? Wat is hun staat van dienst en waarom? En: welk mediabureau weet de beste mediatalenten aan te trekken? En ook dàn vragen wij ons nog af waarom juist dat mediabureau en geen ander?
Kortom: we hebben het hier over kwaliteiten, vaardigheden en imago’s waar de AMMA-bekroningen geen eenduidige antwoorden op geven. Hoe dan ook blijft het leuk als je gedurende een jaar Mediabureau van het Jaar op je gevel mag spijkeren. Maar het wordt tijd voor meer.
Nicolette Hulsebos