Wakker worden!
04-07-2011 (09:05) - Column
Toen afgelopen week de kwartaalcijfers van het HOI bekend werden, ontstond er hier en daar commotie. De Telegraaf verloor maar liefst 47.688 exemplaren en dat is een oplage die de totale oplage van het Financieele Dagblad benadert (het FD heeft 55.635 exemplaren en verloor overigens ook 2,2 procent). Wat is er is in hemelsnaam mis gegaan met De Krant van Wakker Nederland?
Was het de té tendentieuze verslaggeving die Wakker Nederland de ogen heeft geopend? Is het de vaak erbarmelijke eindredactie? Liepen er teveel actieabonnementen af waarvoor geen vervanging was?
Als dit laatste het geval is, blijft het nog steeds een uitglijer. Maar deze keer dan van de commercieel verantwoordelijken, die deze dip hadden kunnen voorzien als ze wakker genoeg waren geweest en op tijd met een nieuwe actie waren gekomen. Toch komt de suggestie dat deze spectaculaire oplagedaling puur aan commercieel falen zou liggen, me onwaarschijnlijk voor.
Wat waarschijnlijker lijkt, is dat er zo langzamerhand een generatie dagbladlezers (ja, ze zijn er nog steeds) is opgestaan die helemaal niets voelt voor de (ouderwetse) journalistieke stemmingmakerij en het uitvergroten van andermans ellende. Kortom, een soort journalistiek waarin De Telegraaf zich sinds jaar en dag heeft vast gebeten en die zich ouderwets laat samenvatten als riooljournalistiek.
Tijd dus dat de Telegraaf-redactie de bezem pakt om het stof naar buiten de jagen en een frisse start te maken. Goed, De Telegraaf moet De Telegraaf blijven en makkelijk is zoiets ook al niet. Maar dan ontstaat er wel een Telegraaf die journalistiek ‘van deze tijd’ is. Ik vermoed dat de oplage dan nog steeds niet spectaculair zal stijgen, maar dan zal dit bolwerk aan de Amsterdamse Kabelweg wel de middelen in handen hebben om hoe dan ook ‘de grootste krant’ van Nederland te blijven. Gewoon een kwestie van even wakker worden!