Wakker worden!

04-07-2011 (09:05) - Column

Toen afgelopen week de kwartaalcijfers van het HOI bekend werden, ontstond er hier en daar commotie. De Telegraaf verloor maar liefst 47.688 exemplaren en dat is een oplage die de totale oplage van het Financieele Dagblad benadert (het FD heeft 55.635 exemplaren en verloor overigens ook 2,2 procent). Wat is er is in hemelsnaam mis gegaan met De Krant van Wakker Nederland?

Was het de té tendentieuze verslaggeving die Wakker Nederland de ogen heeft geopend? Is het de vaak erbarmelijke eindredactie? Liepen er teveel actieabonnementen af waarvoor geen vervanging was?

Als dit laatste het geval is, blijft het nog steeds een uitglijer. Maar deze keer dan van de commercieel verantwoordelijken, die deze dip hadden kunnen voorzien als ze wakker genoeg waren geweest en op tijd met een nieuwe actie waren gekomen. Toch komt de suggestie dat deze spectaculaire oplagedaling puur aan commercieel falen zou liggen, me onwaarschijnlijk voor.

Wat waarschijnlijker lijkt, is dat er zo langzamerhand een generatie dagbladlezers (ja, ze zijn er nog steeds) is opgestaan die helemaal niets voelt voor de (ouderwetse) journalistieke stemmingmakerij en het uitvergroten van andermans ellende. Kortom, een soort journalistiek waarin De Telegraaf zich sinds jaar en dag heeft vast gebeten en die zich ouderwets laat samenvatten als riooljournalistiek.

Tijd dus dat de Telegraaf-redactie de bezem pakt om het stof naar buiten de jagen en een frisse start te maken. Goed, De Telegraaf moet De Telegraaf blijven en makkelijk is zoiets ook al niet. Maar dan ontstaat er wel een Telegraaf die journalistiek ‘van deze tijd’ is. Ik vermoed dat de oplage dan nog steeds niet spectaculair zal stijgen, maar dan zal dit bolwerk aan de Amsterdamse Kabelweg wel de middelen in handen hebben om hoe dan ook ‘de grootste krant’ van Nederland te blijven. Gewoon een kwestie van even wakker worden!
 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Ik sluit niet uit dat er ook opzeggingen hebben plaatsgevonden naar aanleiding van de eenzijdige verslaggeving en met name de columns van Jaap de Groot inzake Cruyff en Ajax. In mijn omgeving heb ik gehoord dat nogal wat abonnees zich daaraan zo hebben gestoord dat sommigen hun abonnement ervoor hebben opgezegd.
Paul Blok @ 04-07-2011 09:58 uur
Eens eens. Lekkere krant voor de zaterdagochtend, maar het uitvergroten van ellende...vreselijk. En hoe vaak blijken berichten wel niet te kloppen, veel redacteuren hebben bij de module 'hoor en wederhoor' niet opgelet.
Overigens zit de Telegraaf aan de Basisweg en niet aan de Kabelweg.
Petra @ 04-07-2011 11:50 uur
Uit je eigen artikel: "Is het de vaak erbarmelijke eindredactie?" , zoals Petra al schreef staan De Telegraaf-burelen al sinds half jaren '70 aan de Basisweg. UPC is "die" van de Kabelweg.
Doet er verder niets aan af dat ik zojuist een interessante analyse heb gelezen. Bedankt daarvoor!
Janneman @ 04-07-2011 13:05 uur
Dat De Telegraaf minder proefabonnementen in de ramsj gooit, lijkt mij geen zonde. Andere uitgevers zijn daar ook van teruggekomen. Het aantal betalende abo's blijft redelijk goed op peil. Bij de module "Oplagecijfers" niet opgelet?
fhui @ 04-07-2011 17:39 uur