Werkt extra reclame?
02-05-2011 (09:40) - Column
'De Nederlander is minder merkentrouw' kopten ReclameWeek Online en Adformatie afgelopen week gelijktijdig. Een dag later volgde het nieuws dat de bestedingen aan autoreclame blijven stijgen. Minder impact op de consument en dan maar meer adverteren? Of heel veel nieuwe modellen op de markt? Of is hier iets anders aan de hand?
Meer modellen op de markt, is een optie natuurlijk, nu we de crisis een beetje achter de rug lijken te hebben. Al die ontwerpen die de afgelopen jaren op een plank zijn blijven liggen, moeten nu toch maar eens serieus bewijzen hun ontwerper waard te zijn. Over dat laatste heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels, want als ik af en toe al het nieuwe lekkers voorbij zie komen, lijken veel auto’s wat exterieur betreft als twee druppels water op elkaar. Haastig moet ik dan zoeken naar het vertrouwde BMW, Saab, Citroën of Peugeot merkteken dat me moet vertellen wat voor vlees ik in de kuip heb. En ja, ik realiseer mij dat de meeste echte autoliefhebbers me voor zoveel ‘vandalisme’ de nek om zullen willen draaien.
Maar terugkomend op die merkentrouw: hoe zit dat dan met autominnend Nederland? Volgens mijn gegevens is met name daar sprake van behoorlijk veel trouw. Een Peugeot-liefhebber wil bij wijze van spreken nog niet dood worden aangetroffen in een Opel, en omgekeerd. Of het moet om een echte oldtimer gaan, natuurlijk.
Al met al begrijp ik dus de toenemende bestedingen aan autoreclame wel. Hoe week je in hemelsnaam een fanatieke ‘liefhebber van...’ los van zijn favoriete merk? Meer autorijders komen er momenteel niet echt bij, dus zul je als autofabrikant toch die ene minder trouwe klant van de concurrentie moeten zien af te peuteren. Het is dus in zekere zin zoeken naar de bekende speld in de hooiberg.
Ik ben benieuwd hoeveel reclame er nodig is om de autofabrikanten hun spelden in 2011 te doen vinden. Met andere woorden: blijkt al die extra reclame straks voldoende te werken?