Wie biedt?
12-11-2012 (11:34) - Column
De bureau- en mediawereld is volop in beweging. Deels is die beweging noodgedwongen: in een tijd als deze is creatief en wendbaar ondernemen een sine qua non. Deels ook is die beweging een natuurlijke vlucht vooruit waardoor de bedrijven met de beste business-strategie overleven.
Communiceren in een versnipperd en steeds verder uitdijend medialandschap, één op één communiceren, een overheid die niet in staat is het consumentenvertrouwen te doen groeien, MVO, banken die afhaken en initiatieven die via bijvoorbeeld crowdfunding het ‘bancaire gat’ steeds vaker vullen.
Is crowdfunding voor de creatieve en media-industrie het, of, laten we bescheiden blijven, een antwoord? Een antwoord kan het zeker zijn, maar wel alleen als het initiatief oprecht, goed doordacht en zinvol is opgezet. Minder geslaagde voorbeelden zijn er natuurlijk ook. Een initiatief waarover ik twijfels heb, is bijvoorbeeld het crowdfundinginitiatief van De Nieuwe Pers.
In januari 2013 moet het digitale dagblad dan toch (eindelijk) het licht zien. Via crowdfunding wordt er via oneplanetcrowd naarstig gezocht naar 10.000 euro. Op zich een bizar bedrag voor een initiatief dat online moet gaan concurreren met de rest van de landelijke dagbladen. Maar goed, er is na 58 dagen van actie voeren nog maar 6.027,47 euro geïnvesteerd door slechts 87 investeerders. En dat lijkt me voor een digitaal dagblad dat het grote publiek moet gaan bereiken, een serieus onvoldoende prestatie.
Met investeringen variërend van €1, €24,99 (waarom niet gewoon €25?), €100 of €500 schiet het natuurlijk ook niet hard op. Als je De Telegraaf heet, is het een heel ander verhaal om pak hem beet 700.000 mensen om 1 euro te vragen. Met andere woorden: De Nieuwe Pers heeft het bereik niet en/of de mensen die het initiatief uitdragen, hebben het netwerk niet om het beoogde bedrag bij elkaar te krijgen.
Daarbij komt dat de beloftes van De Nieuwe Pers er nogal met de haren bij lijken te zijn getrokken. De Nieuwe Pers claimt Duurzaam, maar is dat ècht iets wat in de genen zit van De Nieuwe Pers of wordt die claim neergelegd omdat het ‘werkt’ bij crowdfunding? En wat te denken van een persoonlijk abonnement op journalisten? Dat werkt alleen als je toppers aan je hebt weten te binden, maar nu voelt het ‘armoe troef.
Samenvattend: volgens mij wordt het geld bij de verkeerde groep met veel te weinig overtuigingskracht en autoriteit gezocht en dat is jammer. Want ergens heb ik het gevoel dat het met de juiste business-strategie en een enorme dosis passie en overtuigingskracht wèl kan.
Wie biedt?
Twitter: follow me @nicolettehulseb