Wie biedt?

12-11-2012 (11:34) - Column

De bureau- en mediawereld is volop in beweging. Deels is die beweging noodgedwongen: in een tijd als deze is creatief en wendbaar ondernemen een sine qua non. Deels ook is die beweging een natuurlijke vlucht vooruit waardoor de bedrijven met de beste business-strategie overleven.
 
Communiceren in een versnipperd en steeds verder uitdijend medialandschap, één op één communiceren, een overheid die niet in staat is het consumentenvertrouwen te doen groeien, MVO, banken die afhaken en initiatieven die via bijvoorbeeld crowdfunding het ‘bancaire gat’ steeds vaker vullen.
 
Is crowdfunding voor de creatieve en media-industrie het, of, laten we bescheiden blijven, een antwoord? Een antwoord kan het zeker zijn, maar wel alleen als het initiatief oprecht, goed doordacht en zinvol is opgezet. Minder geslaagde voorbeelden zijn er natuurlijk ook. Een initiatief waarover ik twijfels heb, is bijvoorbeeld het crowdfundinginitiatief van De Nieuwe Pers. 
 
In januari 2013 moet het digitale dagblad dan toch (eindelijk) het licht zien. Via crowdfunding wordt er via oneplanetcrowd naarstig gezocht naar 10.000 euro. Op zich een bizar bedrag voor een initiatief dat online moet gaan concurreren met de rest van de landelijke dagbladen. Maar goed, er is na 58 dagen van actie voeren nog maar 6.027,47 euro geïnvesteerd door slechts 87 investeerders. En dat lijkt me voor een digitaal dagblad dat het grote publiek moet gaan bereiken, een serieus onvoldoende prestatie.
 
Met investeringen variërend van €1, €24,99 (waarom niet gewoon €25?), €100 of €500 schiet het natuurlijk ook niet hard op. Als je De Telegraaf heet, is het een heel ander verhaal om pak hem beet 700.000 mensen om 1 euro te vragen. Met andere woorden: De Nieuwe Pers heeft het bereik niet en/of de mensen die het initiatief uitdragen, hebben het netwerk niet om het beoogde bedrag bij elkaar te krijgen.
 
Daarbij komt dat de beloftes van De Nieuwe Pers er nogal met de haren bij lijken te zijn getrokken. De Nieuwe Pers claimt Duurzaam, maar is dat ècht iets wat in de genen zit van De Nieuwe Pers of wordt die claim neergelegd omdat het ‘werkt’ bij crowdfunding? En wat te denken van een persoonlijk abonnement op journalisten? Dat werkt alleen als je toppers aan je hebt weten te binden, maar nu voelt het ‘armoe troef. 
 
Samenvattend: volgens mij wordt het geld bij de verkeerde groep met veel te weinig overtuigingskracht en autoriteit gezocht en dat is jammer. Want ergens heb ik het gevoel dat het met de juiste business-strategie en een enorme dosis passie en overtuigingskracht wèl kan. 

Wie biedt? 

Twitter: follow me @nicolettehulseb

 



Reacties

Er is, uhm, na 33 dagen van actie voeren 6.000 opgehaald (we hebben nog 57 dagen te gaan). En waar het vroeger enorme bedragen kosten om een (digitaal) dagblad op te zetten, is dat anno 2012 niet meer zo.

Dus dat komt wel goed.

Duurzaamheid zit overigens in de genen, maakt u zich geen zorgen. En wat betreft het aan ons binden van bekende journalisten: dat is nu precies wat De Pers (bijna) nooit heeft willen doen, bij ons breekt jong talent door.

We gaan er overigens vanuit dat het een pittig gevecht van een paar jaar zal worden voordat ons business model doorbreekt, en die tijd hebben we ook.
Jan-Jaap Heij @ 12-11-2012 10:09 uur
Crowd funding lijkt mij een geschikt financieringsmiddel voor een nieuw product of nieuwe dienst van bescheiden omvang, teneinde een gat danwel gaatje in de markt te vullen. De Pers als gratis printblad was veel te duur daarvoor. Maar wel ánders, want interessanter dan de gratis papieren concurrentie; goed om erbij te hebben, om een keuze te hebben.
Maar nu? Een online De Nieuwe Pers? Het stikt van de gratis behoorlijke tot goeie verhalen en columns op internet -gratis of betaald. En creaties van jonge journo's zijn ook te vinden, als je die zo graag zou willen lezen. Bovendien richten de huidige kwaliteitskranten zich steeds nadrukkelijker op online. Ik vraag me dus af of er toekomst is voor Jan-Jaap Heij's aboproject, zelfs als hij naar Nicolette zou luisteren ;-) Maar ik zeg wel: succes ermee, J-JH.
Michael van Os @ 12-11-2012 11:04 uur
Dank.

Een nieuwe product van bescheiden omvang: nauwkeuriger had ik het niet kunnen uitdrukken! Vandaar ook het bijstellen van de financieringsbehoefte van tig miljoen naar 10.000 euro.

En of het werkt? We zullen zien.
Jan-Jaap Heij @ 12-11-2012 12:06 uur
Nicolette, je hebt helemaal gelijk. Die jongens van de Nieuwe Pers doen maar wat. Duidelijk geen idee van doelgroep en marktstrategie. Of misschien juist wel. Ik kan het niet inschatten, da's mijn vak niet.

Maar weet je wat ik zo leuk vind? Ze DOEN wat. Ze proberen, ze ontdekken en durven wegen te kiezen die nog niet van wegwijzers en tankstations zijn voorzien. Waardering past wat mij betreft. En de hoop dat het ze gaat lukken. En blijkbaar ben ik niet de enige, als ik zo naar de teller op Oneplanetcrowd kijk.

Serveer dit soort pionierprojecten dus niet te snel af. Want 'Killing a good idea may harm your future!' heb ik ooit 's gehoord.

Tim Strikers @ 16-11-2012 09:21 uur