Wie is de grootste?
28-11-2011 (10:43) - Column
Afgelopen week ontstond er behoorlijk wat discussie over de Recma (research company evaluating the media agency industry) cijfers van 2010. Group M bleek in 2010 de grootste, gevolgd door MediaBrands en Aegis Media. Omdat de cijfers gebaseerd zijn op bruto-omzet waarop Recma vervolgens zelf kortingen loslaat, blijven de gepresenteerde omzetcijfers feitelijk schattingen waarover eindeloos veel discussie mogelijk is. Daarnaast zitten we inmiddels bijna in 2012. Wat moeten we dan in hemelsnaam nog met cijfers die alweer min of meer in de stone age thuis horen? 2011 Is immers bepaald niet rustig en in het verlengde van 2010 verlopen, waardoor de rankings van 2010 niet te projecteren zijn op het heden.
Maar belangrijker nog is het feit dat er nog steeds met schattingen gewerkt wordt. De kortingen die door de verschillende media-inkooporganisaties worden gehanteerd, zijn (ook in 2011) nog steeds niet transparant. Buiten het gekibbel over wie groot, groter, grootst is, zou men in het belang van de adverteerder om wie het uiteindelijk gaat, daarop eens de focus moeten richten. Misschien dat de lijstjes over 2011 en 2012 dan opeens een veel zinvoller invulling kunnen krijgen.
Het enig echt zinvolle dat mogelijk uit de huidige Recma-rapportage is te halen, is dat de meeste aandacht per uitgegeven media-euro te vinden is bij de kleinere bureaus. Juist dat blijkt tot op heden een gegeven waarover niemand kibbelt. Het is opmerkelijk dat volume (wie is het grootst) het nog steeds wint van kwaliteit (wie geeft de meeste aandacht).