Zonnige kant
16-05-2011 (09:54) - Column
Loopt de kwaliteit van online winkelen terug of valt het allemaal wel mee? Uit de ICT Barometer van Ernst & Young zou blijken dat het niet best gesteld is met de kwaliteit van het online winkelen in vergelijking tot vorig jaar. Punt is dat het aantal ergernissen van het sterk toegenomen aantal shoppers oploopt. Die ergernissen betreft meestal de hoge verzendkosten. Daarnaast spelen onder meer logistieke problemen een rol.
Opmerkelijk is echter dat ook in 2009 diezelfde verzendkosten er waren (deze kosten zijn afgelopen jaar niet explosief gestegen) en ook wat logistiek betreft (er wordt nog steeds binnen kantooruren geleverd) is er niets veranderd. Is de ergernis dan sterker geworden omdat die ergernis er eerder ook al was? Of kan het zijn, dat er nu zoveel meer online shoppers/respondenten waren dat dit het resultaat van 2010 ten opzichte van 2009 als het ware heeft uitvergroot?
Ik ga uit van dat laatste. Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat online webshops geen aanpassingen zouden moeten gaan maken wat beleid betreft of in de uitvoering van één en ander, het zegt alleen maar dat onderzoekresultaten soms wel eens heel makkelijk voor meerdere interpretaties vatbaar zijn. En dan hebben wij meestal de neiging altijd te kiezen voor het worst case scenario, terwijl ik het juist prettig vind ook de vinger nog eens te leggen op de zonnige kant. Ergo: online shoppen in 2010 weer populairder geworden. Dat brengt tal van voordelen voor tal van partijen met zich mee.