Dries Van Noten maakt ruimte voor nieuwe talenten
De Belgische modeontwerper Dries Van Noten stopt als creative director van zijn eigen modehuis. Zijn collectie in juni voor mannenmodeweek in Parijs is zijn laatste. “Ik voel dat het tijd is om ruimte te geven aan een nieuwe generatie talenten”, aldus Van Noten.
Dries Van Noten is een van de bekendste Belgische modeontwerpers met bekende vaste klanten zoals koningin Máxima en belgische koningin Mathilde. Na zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen begon hij zijn eigen modehuis in 1986 gericht op en debuteerde zijn eerste mannenshow in 1991 in Parijs mannenmodeweek. Hij staat bekend om zijn combinaties van kleur, prints en stoffen. Hij durft zich ook kritisch uit te spreken over de modewereld. In 2020 schreef hij een open brief om de en seizoensgebondenheid van de mode-industrie aan te passen.
Zoektocht naar opvolger
Van Noten geeft aan via Instagram-pagina van zijn modehuis, dat hij ruimte wil maken voor nieuwe talenten en wil zich gaan focussen op andere dingen: “Ik bereid me al een tijdje voor op dit moment, en ik voel dat het tijd is om ruimte te geven aan een nieuwe generatie talenten om hun visie te delen met het merk, ik ben verdrietig, maar ook blij”. Volgens het Spaanse mode- en parfumbedrijf Puig, dat in 2018 een meerderheidsbelang in het modehuis kocht, blijft Van Noten betrokken blijven bij het merk.