Aangescherpte visuele merkidentiteit funda komt tot leven

Aangescherpte visuele merkidentiteit funda komt tot leven

14-10-2024 (12:59) - Design

Creatief bureau Monks heeft begin 2024 samen met funda de handen ineengeslagen om een vernieuwde visuele identiteit te ontwikkelen die beter aansluit op funda’s missie om wonend Nederland vooruit te helpen.

De samenwerking bouwde voort op de grote herkenbaarheid die funda in meer dan 20 jaar heeft opgebouwd en was gericht op het versterken van de emotionele merkwaarden. Een huis kopen of verkopen is immers meer dan een pure transactie, het gaat om grip krijgen op keuzes en met vertrouwen een volgende stap zetten richting een plek waar je je thuis voelt.

Visuele identiteit als weerspiegeling van de woonreis

In de nieuwe visuele identiteit staat funda’s rol als bondgenoot centraal. De herkenbare vorm van het logo fungeert als navigator en helpt de bezoekers op het platform vooruit in hun proces. De vorm komt terug in alle aangescherpte elementen, van het logo zelf tot een dynamisch visueel systeem en de illustratiestijl.

Evelien Emondts, Manager Brand Experience funda: “We vinden het belangrijk dat funda een sterk merk blijft voor makelaars en consumenten. Dat betekent dat we op alle vlakken blijven innoveren. Meestal ligt de focus daarbij op functionaliteit, dit keer ook op de visuele stijl van funda. De aangescherpte stijl past beter bij deze tijd en onze merkstrategie. Ook kunnen we onze gebruikers nu overal een consistente funda-ervaring bieden. De stijl is nog steeds vertrouwd en herkenbaar, maar met een frisseuitstraling. We zijn al langer bezig met het aanbrengen van meer consistentie in onze merkidentiteit, met de aangescherpte visuele stijl leggen we een van de laatste puzzelstukjes.”

Marcella Beekman, Executive Business Director Monks: “Wat een fantastische kans om de merkperceptie van funda verder te ontwikkelen in een aangescherpte visuele merkidentiteit. Funda en Monks, beide geboren in 2011, delen een stevige basis en denken vanuit het gezamenlijk platform-DNA, wat binnen deze samenwerking tot succes heeft geleid!”

Eerste lancering en verdere uitrol

Op 10 oktober 2024 vond de eerste lancering van de nieuwe visuele identiteit plaats in diverse touchpoints op het platform en daarbuiten. Deze introductie markeert het begin van een gefaseerde uitrol, waarbij de visuele identiteit in de loop van de tijd steeds meer tot leven wordt gebracht in alle interacties die funda met haar gebruikers heeft.

Credits

Klant: funda: Joost Dop, Evelien Emondts, Marcela Ramos de Lucena Rabello, Richard van Rooijen, Marga Schouten - van Dijck, Angelika Dietrich - Winkler.
Bureau: Monks
Executive Creative Director: Niels de Wit
Strategie: Tom de Kort
Account: Marcella Beekman
Lead Operations: Eelco Falkena
Producer: Sophie Smolders
Brand Design: Frank Gouwy, Stephan van den Brink
Head of Brand: Jonny Singh
Illustratie: Mattyn Klaassen, Grace Wattimury