Branche organisaties positief over de toekomst

10-09-2013 (00:00) - Economisch

Van alle directies van de branche organisaties in Nederland verwacht 46 procent de komende 5 jaar te gaan groeien qua aantal leden. Ongeveer een kwart verwacht te dalen qua aantallen leden. Branche organisaties verwachten dat ze een positief imago onder hun leden hebben. Dit zijn enkele conclusies van het recente onderzoek onder directies van branche organisaties in Nederland.

Het onderzoek is onder 173 branche directies door Newcom uitgevoerd, in samenwerking met MKB Nederland, VNO NCW, Berenschot en Wissenraet Van Spaendonck. Het is de vierde keer dat de verwachtingen worden gemeten onder branche organisaties en de eerste editie van het onderzoek dateert uit 1998.
 
Opvallend is dat men net als in 2008 positief is over ledengroei. In vergelijking met 10 jaar geleden is men zelfs positiever over de ledengroei. In 2013 verwacht op dit moment 46 procent van de branche organisaties te groeien qua aantal leden. In 2003 lag dit percentage op 34 procent.

Bijna de helft  (49%) van de branche organisaties heeft hun dienstverlening de afgelopen 5 jaren meer doorbelast dan voorheen. Er is dan ook bij 46 procent een verschuiving van inkomsten geweest van contributie naar bijdragen voor diensten. Volgens de branche organisaties zal deze trend zich doorzetten.

De branche organisaties hechten veel belang aan imago voor hun sector onder de politiek (8.4), hun klanten (8.4) en publiek algemeen (8.3). Ook het imago van de organisatie zelf is belangrijk onder de eigen leden (8.3) en potentiele leden (8.2). Nog meer inzetten op zichtbaarheid vergroten in combinatie met nieuwe communicatie kanalen wordt dan ook belangrijk gevonden. Overigens vermoeden de directies dat hun eigen vereniging een vrij goed  imago heeft. Kwalitatief, deskundig en professioneel zijn volgens de branche directeuren passende kwalificaties.
 


Bureaus

Media

Marketing