Dalende advertentie-inkomsten Wegener zetten door
28-04-2011 (09:27) - Economisch
De trend van afnemende advertentie-inkomsten, stabiele oplage-inkomsten en stijgende online-inkomsten bij Wegener zette zich in het eerste kwartaal van 2011 voort. Ook de trend van dalende kosten continueerde, zij het dat dit niet gold voor de papierkosten. Deze vertoonden een flinke stijging.
Voor een goede vergelijking van de gerealiseerde omzet over de eerste drie maanden van 2011 ten opzichte van voorgaand jaar dient rekening gehouden te worden met het Paaseffect, dat traditioneel voor veel advertentieomzet zorgt. Tevens is sprake van een verschil tussen de eerste kwartalen van beide jaren in het aantal verschijndagen.
De totale advertentieomzet vertoonde in het 1e kwartaal van 2011 een daling van 10 procent ten opzichte van dezelfde periode 2010. De Wegener dagbladen vertoonden in het 1e kwartaal 2011 een daling in de advertentieomzet van 12 procent. Bij vrijwel alle advertentiesegmenten deed zich een daling voor. In de oplagemarkt zette de trend van stabilisatie zich voort. De omzet bleef op hetzelfde niveau als het 1e kwartaal 2010, doch het aantal abonnees nam af.
De Wegener huis-aan-huiskranten vertoonden een daling van de advertentieomzet van 8 procent. Met uitzondering van personeelsadvertenties en familieberichten daalden alle advertentiesegmenten. Een deel van de daling van de advertentieomzet wordt verklaard door maatregelen binnen de portfolio. Enkele verlieslatende titels werden uit de markt genomen, danwel werden samengevoegd met andere titels.