Een derde minder personeelsadvertenties

27-07-2010 (09:37) - Economisch

Het aantal personeelsadvertenties is in de eerste zes maanden van 2010 ten opzichte van dezelfde periode in 2009 gedaald met 29,2% tot ruim 291.800. Dit is het vierde kwartaal op rij dat de daling van het aantal personeelsadvertenties verder afneemt. Dit blijkt uit cijfers van Nielsen. Nielsen registreert de personeelsadvertenties in meer dan duizend Nederlandse media waaronder de landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites. 
 
Het hoogtepunt van de groei van het aantal personeelsadvertenties lag in het derde kwartaal van 2006 (48,1%). In het vierde kwartaal van 2006 zette de afname van de groei in, wat zich in het eerste kwartaal van 2008 vertaalde in een daling van het aantal personeelsadvertenties (-3,7%). In het tweede kwartaal van 2009 bereikte de daling zijn dieptepunt met 48,9% minder personeelsadvertenties. De daling liep vervolgens terug van -46,0% in het derde kwartaal naar -41,2% in het vierde kwartaal, gevolgd door -36,5% in het eerste kwartaal van 2010 en 20,4% in het tweede kwartaal.

Van de in totaal 291.800 geregistreerde personeelsadvertenties, werden er in de periode januari – juni 2010 ruim 265.000 geplaatst op internet (een daling van 28,6%), bijna 18.000 personeelsadvertenties werden in dagbladen geplaatst (een daling van 22,8%) en ruim 7.000 in vak- en managementbladen (-48,2%). Verder werden er ruim 1.200 personeelsadvertenties geplaatst in overige mediumtypen1.
 
In april 2010 nam het aantal personeelsadvertenties af met 21,3% tot ruim 50.000, in mei liep de daling iets verder op tot 23,1% (bijna 46.000 advertenties) en juni is afgesloten met een daling van 17%, oftewel bijna 53.000 personeelsadvertenties. Hiermee lijkt de daling van het aantal personeelsadvertenties zich verder te stabiliseren.
 
De daling bij dagbladen bedroeg in april 10,4%, in mei daalde het aantal personeelsadvertenties met 14,1% en in juni is de daling teruggelopen tot 11,2%. Ook op internet is ondanks fluctuaties een teruglopende daling van het aantal personeelsadvertenties te zien van -20,1% in april, tot -22,4% in mei en -15,6% in juni. De daling bij vak- en managementbladen liep terug tot rond de 54%.
 
Van de 291.800 geregistreerde personeelsadvertenties, werd 91% op internet geplaatst. In de eerste zes maanden van 2009 lag dit aandeel op 90,7%. Dagbladen winnen marktaandeel en komen uit op 6,2%, in de eerste zes maanden van 2009 was dit 5,4%. Vak- en managementbladen hebben wederom marktaandeel in moeten leveren en komen uit op 2,4%. Het marktaandeel van de overige mediumtypen is 0,4%.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing