Gijrath verkoopt helft GMG
09-12-2009 (10:36) - Economisch
De Amsterdamse Miljonair Fair eigenaar en uitgever van tijdschriften, Yves Gijrath, heeft de helft van zijn bedrijf verkocht aan investeerder Marc Schaling van Joah Invest uit Scheveningen. De reden van de transactie is volgens Gijrath niet ingegeven door de financiële situatie van zijn bedrijf. Vorig jaar sloot de Gijrath Media Groep (GMG) af met een verlies van 1,3 miljoen op een omzet van 15,6 miljoen euro. De schulden zijn volgens Gijrath zodanig in balans, dat aan alle financiële verplichtingen kan worden voldaan. Hoe hoog de schulden zijn wil Gijrath niet zeggen . ‘Dat vertel ik u niet. Ze zijn niet hoog. Ik ben blij met de overname. Een bedrijf zal toch niet investeren als het slecht gaat?’ De Amsterdammer ontkent echter in alle toonaarden dat financiële omstandigheden een rol hebben gespeeld bij de halve overname. ‘Wij vinden het fijn om samen grote dingen te gaan doen,’ aldus de uitgever van glossies als JFK, Jackie, Green2 en Miljonair.
‘We willen zelf overnamen plegen van titels die bij ons passen. Dus geen Panorama of Revu. Welke wel? Dat kunt u bijna zelf raden als u onze titels kent.’
De economisch slechte situatie deert alle uitgevers, meent Gijrath (42), ‘ook ik heb er last van. Sommige van mijn collega uitgevers als Sanoma (jaaromzet 515 mln. euro, red.) en Wegener (omzet 693 mln. red.) reageren zenuwachtig en denken te veel aan alleen saneren. Je moet ook in nieuwe businessmodellen investeren. Grote uitgevers hebben hun bedrijf te laat omgebouwd in multimediale bedrijven. Ik investeer en kijk meer naar de lange termijn. Hoe lang? Je moet geduld hebben. Dat heb ik vaak meer dan grote bedrijven. Mijn onderbuikgevoel zegt me wanneer ik de tijd rijp acht.’