Jonge vrouw ontwikkelt meer zelfvertrouwen door pandemie
23-08-2021 (10:55) - Economisch
Meer zelfvertrouwen, diepere relaties en een groter financieel- en milieubewustzijn: dit zijn een paar van de positieve veranderingen die jonge Nederlandse vrouwen hebben doorgemaakt als gevolg van de pandemie. Dit en meer blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Klarna, marktleider op het gebied van achteraf betalen, en NA-KD, een internationale fashionretailer, onder vrouwen tussen de 16 en 30 jaar.
Uit het onderzoek "Lockdown: verveling of kans?" lijkt dat Gen Z en Millennial vrouwen in Europa en de Verenigde Staten het afgelopen jaar als een katalysator hebben gebruikt om positieve veranderingen in hun leven te realiseren. De helft van de jonge vrouwen in Nederland (50%) zegt dat ze zelfverzekerder en veerkrachtiger zijn dan voor de pandemie. 1 op de 10 (11%) besloot zelfs om een eigen bedrijf te starten!
Geen coronakilo’s
Jonge Nederlandse vrouwen hebben zich zeker niet verveeld tijdens de pandemie, het afgelopen jaar was juist zeer productief. Ze vonden nieuwe creatieve uitlaatkleppen (57%), begonnen met een nieuwe hobby (52%) of pakten oude hobby’s weer op (49%). Daarnaast heeft 1 op de 5 (19%) de tijd genomen om zich in te lezen in sociale of politieke kwesties, bijna allemaal (17%) zijn ze vervolgens betrokken geraakt bij (online) activisme. Ook de beruchte coronakilo’s zijn bij veel vrouwen buiten de deur gebleven. Bijna de helft (48%) is juist meer gaan sporten waardoor ruim 2 op de 5 (43%) gezonder is gaan leven. Verder geeft ruim een derde (36%) aan dat meer thuis zijn heeft geleid tot een minder stressvol en rustiger leven.
De populairste activiteiten tijdens een lockdown:
Koken en bakken (52%)
Spelen van videogames (44%)
Buiten in de natuur zijn (41%)
Spelen van bordspellen en puzzels (40%)
Sporten (38%)
Schilderen of tekenen (37%)
Koken en bakken (52%)
Spelen van videogames (44%)
Buiten in de natuur zijn (41%)
Spelen van bordspellen en puzzels (40%)
Sporten (38%)
Schilderen of tekenen (37%)
hechtere relaties
Lockdowns en quarantaines hebben bovendien een enorme invloed gehad op de levensstijl en relaties van jonge Nederlandse vrouwen. De meerderheid (57%) geeft aan persoonlijke relaties meer te waarderen. Ook zijn ze hechter geworden met familie (46%), vrienden (44%) en/of partners (41%). 6 op de 10 (63%) is er door de pandemie achter gekomen dat familie en vrienden belangrijker zijn dan materiele zaken. Daarnaast vond meer dan de helft (51%) het heel moeilijk om geen fysiek contact te hebben met familie en vrienden. Dat verklaart waarschijnlijk waarom bijna 2 op de 10 (17%) contact hield door brieven en pakketjes te versturen. Een derde van de jonge Nederlandse vrouwen (32%) geeft aan behoefte te hebben aan meer gemeenschapsgevoel in de buurt waar ze wonen.
Weinig zorgen over financiën
Ondanks de onzekerheden van de pandemie, lijkt het sterke vangnet van de Nederlandse overheid en de krappe arbeidsmarkt jonge Nederlandse vrouwen zekerheid te bieden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat zij zich van alle landen het minst zorgen maken over hun financiën. 46% maakt zich zorgen. Een groot verschil met vrouwen in landen als Italië (75%), Noorwegen (79%) en Spanje (80%). Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom jonge Nederlandse vrouwen in vergelijking met andere landen het meeste geld hebben uitgegeven aan mode- en beauty.
Meer gespaard
Hoewel jonge vrouwen in Nederland zich het minst zorgen maken over hun financiën, heeft 1 op de 3 (59%) wel nagedacht over een financiële planning voor de toekomst. 4 op de 10 (42%) is begonnen met budgetteren om beter met geld om te gaan. 39% gebruikt hiervoor online apps. Van de jonge Nederlandse vrouwen die op dit moment een baan hebben, zegt meer dan de helft (56%) dat hun baan is getroffen door de pandemie. Toch heeft slechts 1 op de 6 geld geleend en heeft bijna de helft (46%) meer gespaard dan voor de pandemie. Meer dan 1 op de 5 (22%) heeft technologie gebruikt om geld te verdienen met diensten die ze anders persoonlijk zouden verlenen, zoals freelance werk of het geven van bijles.