
Amazon mikt met miljardeninvestering op marktaandeel bol
Amazon investeert de komende drie jaar €1,4 miljard in zijn Nederlandse tak, dat vertelt country manager Eva Faict tegen het FD. Met deze besteding wil de webwinkel het voor ondernemers makkelijker maken om producten te verkopen en zo markaandeel af te snoepen van bol, de grootstse concurrrent van het platform.
In heel West-Europa is Amazon marktleider, behalve in Nederland en België. Naast het extra geld naar Nederland, kondigde Amazon daarom een investering van één miljard aan in België. Toch benadrukt Faict dat marktleider worden geen doel op zich is: "We zijn blij met waar we nu staan. We willen bovenal dat de investering leidt tot het winnen van vertrouwen van ondernemers en consumenten."
AI en logistiek
Het grootste gedeelte van het geldbedrag gaat naar AI, omdat kunstmatige intelligentie het voor ondernemers makkelijker maakt om hun producten aan te bieden. Denk bijvoorbeeld met het zoeken van juist beeldmateriaal, het schrijven van de teksten en de vertaling daarvan.
Verder spendeert Amazon een gedeelte van de miljardeninvestering in logisitieke oplossingen, bijvoorbeeld in pakketkluizen. Ook wil de webwinkel meer inzetten op bezorging op dezelfde dag als bestelling door de eigen bezorgdienst in Nederland uit te breiden.
Onderscheiden van bol
Faict denkt dat Amazon zich kan onderscheiden van bol door zijn afzetmarkt in heel Europa. Zo exporteert 75% procent van de ondernemers op Amazon hun producten naar bijvoorbeeld Duitsland, België en Frankrijk. Bij bol kunnen ondernemers hun producten alleen verkopen in Nederland en België.