Kunstenbond: illustratoren van kinderboeken komen nauwelijks rond

Kunstenbond: illustratoren van kinderboeken komen nauwelijks rond

27-11-2024 (17:09) - Economisch

De Kunstenbond heeft onderzoek gedaan naar de financiële situatie van Nederlandse kinderboekenillustratoren, en de resultaten zijn zorgwekkend. Het blijkt dat 72% van de illustratoren niet kan rondkomen van hun werk. Maar liefst 92% verdient minder dan modaal, en 77% zelfs minder dan het minimumloon. Voor 19% blijft het bruto jaarinkomen onder de €2.000. 

Deze cijfers staan in schril contrast met de populariteit van kinderboeken, die 28% van de totale boekenverkoop in Nederland uitmaken. Toch kunnen de meeste illustratoren alleen overleven door andere banen of inkomstenbronnen te combineren met hun illustratiewerk.

Gebrek aan waardering

Kinderboekenillustrator Natascha Blum-Stenvert noemt de resultaten van het onderzoek een koude douche. “Van veel collega’s hoorde ik al wel gemopper, maar de uitkomsten van deze enquête waren voor mij toch ook nog een koude douche. Het breed gedeelde gevoel van gebrek aan erkenning dat eruit sprak kwam wel aan. De tijd die het maken van een mooi boek kost, staat in geen enkele verhouding meer met de verdiensten die daar tegenover staan. Dat moet echt anders.”

Caspar de Kiefte van de Kunstenbond is het daarmee eens en noemt de situatie schrijnend. “Zelfs de grootste namen in de wereld van kinderboeken verdienen onder het minimumloon met het illustreren van prentenboeken of andere kinderboeken. Het businessmodel is failliet zoals het nu is. Het pleegt roofbouw op de makers en dit kan zo niet doorgaan.”

Actie is nodig

De Kunstenbond wil met uitgevers in gesprek gaan om de tarieven voor kinderboekenillustratoren te verbeteren. Caspar de Kiefte voegt toe: “Generatie na generatie worden we de wereld ingezogen van Rupsje Nooitgenoeg, Kikker, Boer Boris en andere beroemde of minder bekende werelden. En dat lezen begint bij kinderboeken. Het kan toch niet dat we het maken van zoiets belangrijks zo zwaar onderbetalen?”


Bureaus

Media

Marketing