
Kwalitatief marktonderzoek op de schop door AI-startup Conveo
Conveo, een Belgische AI-startup opgericht in 2024, heeft 5 miljoen euro opgehaald bij gerenommeerde investeerders zoals Y Combinator en 6 Degrees Capital. Als derde Belgische startup ooit nam Conveo afgelopen zomer deel aan het prestigieuze Y Combinator-programma in San Francisco, waar eerder bedrijven als Airbnb en Stripe zijn gestart.
Met dit kapitaal wil Conveo de marktonderzoeksindustrie – een sector van 115 miljard euro – fundamenteel veranderen. Het bedrijf ontwikkelt een AI-gestuurde oplossing die honderden AI-gemodereerde video-interviews razendsnel en in elke taal kan uitvoeren, tegen een fractie van de kosten.
Sneller en slimmer onderzoeken
Conveo automatiseert het volledige onderzoeksproces: van opzet en interviews tot real-time analyse. Dit levert inzichten op die 100 keer sneller zijn dan traditionele methoden en vaak verbanden blootleggen die mensen over het hoofd zien.
'Consumentengedrag evolueert sneller dan ooit, gedreven door AI, de Creator Economy en de opkomst van Gen Z en Alpha', zegt CEO en medeoprichter Dieter De Mesmaeker. 'Toch moeten de meeste merken nog vertrouwen op onderzoeksmethoden die deze ontwikkelingen niet kunnen bijhouden. Traditioneel kwalitatief onderzoek is traag en duur, en het leidt er vaak toe dat bedrijven geen onderzoek doen of beslissingen nemen met onvolledige kennis, wat vaak leidt tot gemiste kansen en dure fouten.'
De technologie van Conveo wordt al gebruikt door bedrijven als Unilever, Orange, Sanofi en Google. Met het opgehaalde kapitaal wil de startup zijn aanwezigheid in de VS en Europa, waaronder Nederland, fors uitbreiden
Van frustratie naar innovatie
De Mesmaeker zag in zijn vorige scale-up hoe bedrijven cruciale beslissingen namen zonder voldoende onderzoek, met kostbare fouten als gevolg. Medeoprichter Hendrik Van Hove had bij McKinsey te maken met trage, handmatige en dure onderzoeksprocessen. Samen besloten ze dit probleem op te lossen door de Qualtrics van kwalitatief onderzoek te bouwen.
Van Hove zegt hierover: 'Ik heb bij McKinsey de waarde van goed onderzoek gezien door zelf honderden interviews en talloze enquêtes te doen. Maar het was altijd een enorme opdracht met het plannen, notities maken en lange nachten analyseren. Daarom doen bedrijven lang niet genoeg onderzoek. We hebben het allemaal al eens gezien. Bedrijven die miljarden verliezen omdat ze de verkeerde investeringen doen of grote kansen missen.'
De Mesmaeker voegt hieraan toe: 'We kunnen ons niet voorstellen dat iemand het over twee jaar nog op de oude manier doet. 90% van de tijd in kwalitatief onderzoek wordt besteed aan activiteiten die geautomatiseerd kunnen worden, zodat onderzoekers tijd kunnen besteden aan het daadwerkelijk creëren van waarde uit deze inzichten.'
AI-gestuurde onderzoeksmedewerker
Van Hove stelt dat de kracht van het product van het team komt. 'We combineren decennialange onderzoeks- en strategische ervaring met diepgaande technische expertise. De meeste van onze concurrenten zijn slechts sterk in één van de twee gebieden, terwijl beide van cruciaal belang zijn.'
Naarmate de AI-mogelijkheden zich snel ontwikkelen, bouwt Conveo aan de AI-onderzoeks'medewerker' binnen organisaties. Iedereen, van onderzoek of marketing tot de CEO, kan Conveo een vraag stellen over de klant. Dankzij AI kan Conveo eerdere onderzoeken onthouden, externe data integreren en direct nieuw onderzoek starten. Dit stelt bedrijven in staat om sneller betere beslissingen te nemen en klantgerichter te werken.