Mobiele interactie met banken moet beter
08-10-2013 (00:00) - Economisch
Acht op de tien consumenten heeft behoefte aan meer mobiele interactie met banken, retailers, telecomproviders, utiliteitsbedrijven en andere organisaties. Consumenten wereldwijd willen dan ook meer commerciële diensten via hun mobiele telefoon ontvangen. Dit blijkt uit een onderzoek van SAP dat onder 12.424 consumenten uit 17 verschillende landen is uitgevoerd.
Het onderzoek toont aan dat organisaties tot nu toe nog niet aan de vraag naar mobiele commerciële diensten voldoen. Vooral in opkomende markten in Zuid-Afrika, Saudi-Arabië en China groeit deze vraag onder consumenten aanzienlijk. Maar liefst 98 procent van de consumenten in deze landen hebben behoefte aan meer mobiele commerciële diensten. Dit percentage ligt in 'volwassen markten' op 59 procent.
Een grotere diversiteit aan betaalmogelijkheden zou voor 64 procent van de consumenten reden zijn meer gebruik te maken van mobiele commerciële diensten. 51 procent zou vooral graag zien dat meer winkeliers mobiele betalingen accepteren, terwijl 41 procent regelmatig updates over hun bestellingen wil ontvangen.
Respondenten melden ook tegen andere barrières aan te lopen. Zo vindt 46 procent van de respondenten dat zij voor het gebruik van mobiele commerciële diensten veel persoonlijke informatie moeten invullen. Deze hoeveelheid is een belangrijke reden om de dienst niet in gebruik te nemen. 45 procent is vooral bezorgd over de veiligheid van zijn of haar gegevens.