
Nederland lanceert NLA:platform voor sport en ondernemerschap tijdens Olympische Spelen 28
Tijdens een evenement over ‘Sport in de VS’ in innovatiehub De Titaan in Den Haag is de nieuwe handelsnaam van Stichting NL Expo LA’28 onthuld: NLA . Tijdens het event op 11 juni werd de branding van NLA gepresenteerd met een 3D-logo. Deze branding markeert het startschot van een nieuwe vorm van publiek-private samenwerking in aanloop naar het WK voetbal in 2026 en de Olympische en Paralympische Spelen in Los Angeles in 2028.
NLA staat voor de verbinding tussen Nederland en Los Angeles, en biedt een sterk en herkenbaar merk waarmee Nederland zich in de aanloop naar de Olympische Spelen 2028 kan profileren. Het platform bundelt krachten op het gebied van sport, innovatie, business en cultuur, en faciliteert duurzame samenwerkingen, zichtbaarheid en economische diplomatie richting LA28.
Het initiatief is in 2023 gestart door honorair Consul in Los Angeles Reinout Oerlemans, met ondersteuning van NBSO Los Angeles . Inmiddels zijn meer dan 60 organisaties aangesloten, variërend van innovatieve mkb-bedrijven tot sportorganisaties, (semi)overheidsinstellingen, en kennisinstellingen, zoals o.a. NOC*NSF, KNBSB, Watersportverbond, Rabobank, PON, Buma Stemra, TU Delft en Signify.
Deze brede coalitie onderstreept de kracht van publiek-private samenwerking en de gedeelde ambitie om als Nederland internationaal impact te maken. NLA verwelkomt ook in deze nieuwe fase nog steeds nieuwe partners die willen bijdragen aan het programma richting LA28.
"Met NLA lanceren we niet alleen een nieuwe naam, maar ook een nieuw hoofdstuk in het internationale verhaal van Nederland. De nieuwe identiteit is kort en krachtig; de combinatie van de afkortingen ‘NL’ en ‘LA’ vormt een uniek en herkenbaar merk. Het stelt ons in staat om als Nederland zichtbaar te zijn in Los Angeles en te bouwen aan strategische relaties door middel van een programma dat verder gaat dan alleen sport, het gaat om blijvende impact door zowel sociale programma’s, business als innovatie," aldus het bestuur van de stichting.
NLA kondigde tevens aan dat het werkt aan de realisatie van een fysieke 'NLA Hub' in Los Angeles, die vanaf 2026 zal dienen als ontmoetingsplek voor business, cultuur, innovatie en sport. De NLA Hub biedt partners van de stichting een unieke toegang tot de Amerikaanse markt en netwerken, in aanloop naar en tijdens de grote sportevenementen.