Nederlander shopt het meest online
27-09-2013 (08:39) - Economisch
Tijdens Shopping Today heeft Miranda Berkhof, Engagement Manager bij McKinsey, de voorlopige resultaten van de expertgroep Cross Border (e)Commerce van het onderzoeksprogramma Shopping2020 gepresenteerd.
In het programma staat dat de Nederlandse consument in vergelijking met consumenten uit andere Europese landen op dit moment het meest online koopt. Maar liefst 74% van alle Nederlandse consumenten heeft in 2012 een online aankoop gedaan tegenover een Europees gemiddelde van 53%.
De Nederlandse retailer loopt ook voorop, ruim 71% verkoopt producten en diensten online, tegenover een gemiddelde van 51% in Europa. Nederlandse retailers verkopen zelfs relatief meer online dan de grote landen om ons heen, waaronder Frankrijk (52%) en Duitsland (46%). Echter, er valt nog veel te winnen binnen de landsgrenzen: de online bestedingen per persoon per jaar blijven nog achter bij landen als het Verenigd Koninkrijk (EUR 1750 versus EUR 950 in Nederland).
De Europese online consument wordt steeds internationaler. 15% van de Europese consumenten heeft afgelopen jaar buiten het eigen land producten en/of diensten online gekocht. Een groei van 50% ten opzichte van het jaar ervoor. 8% van de Europese consumenten koopt zelfs buiten Europa, een groei van 25% ten opzichte van het voorgaande jaar.