
Onderzoek: zakelijke beslissers blijven optimistisch ondanks obstakels
De Nederlandse zakelijke markt staat stevig onder druk. Bedrijven kampen met stijgende kosten, een aanhoudend personeelstekort en technologische veranderingen die elkaar razendsnel opvalen. Toch is het sentiment niet alleen somber. Uit onderzoek van Markteffect in opdracht van DPG Media blijkt dat zakelijke beslissers ondanks de uitdagingen ook kansen blijven zien, vooral op het gebied van groei en innovatie.
Bijna de helft van de zakelijke beslissers (47%) ervaart financiële uitdagingen door stijgende salariskosten, inflatie en verminderde vraag vanuit klanten. Toch zien bijna zeven op de tien bedrijven groeikansen. Die kansen ziet men met name in het aanboren van nieuwe klantsegmenten, verhoogde omzet, personeelsgroei- en ontwikkeling en digitalisering.
Automatisering en herinrichting
Het personeelstekort is niet langer een tijdelijk obstakel, maar een structurele uitdaging. Zo verwacht 52% van de zakelijke markt ook in 2025 onvoldoende mensen te kunnen vinden. Veel bedrijven vangen dit nu nog op met zzp’ers (41%), maar bijna de helft verwacht hiermee te minderen vanwege onduidelijkheid rond de huidige ZZP-wetgeving. Organisaties nemen daardoor drastische maatregelen: bijna een derde stelt werk uit, overweegt herstructurering of automatiseert processen.
Thijs van der Zande, Commercieel Manager Zakelijk bij DPG Media: "De uitkomsten van het onderzoek tonen de ernst van de situatie bij bedrijven. Het personeelstekort zet bedrijven structureel onder druk. Steeds vaker leidt dat tot uitval van opdrachten of uitstel van werk. Nu de inzet van zzp’ers ook onzeker wordt, is het voor werkgevers extra belangrijk om te bouwen aan hun merkpositionering. Employer Branding wordt bijna net zo’n belangrijk onderwerp voor marketeers als product- of dienstgerichte marketing."
AI en cybersecurity
Ook cybersecurity en AI staan hoog op de zakelijke agenda. 43% van de zakelijke markt maakt zich zorgen over cyberdreigingen. Bijna twee derde van de bedrijven (62%) heeft maatregelen genomen, met name door meer geavanceerde securitysoftware in te zetten, meer budget voor IT vrij te maken en personeel te trainen. Toch geeft 23% aan nog geen concrete plannen te hebben om de beveiliging verder te verbeteren.
Voor AI geldt dat bijna de helft van de zakelijke markt het inmiddels binnen de organisatie toepast.30% weet alleen nog niet hoe het waardevol ingezet kan worden.
"Het onderzoek onderstreept hoe groot de behoefte is aan richting, duiding en betrouwbare informatie onder zakelijke beslissers. Door hen te voorzien van relevante context en inhoudelijke duiding, kunnen merken laten zien dat ze de uitdagingen van hun B2B-doelgroep begrijpen én daarin meedenken," aldus Van der Zande.