Online omzet 5 miljard euro

17-09-2013 (00:00) - Economisch

De omzet van de online shopping markt is in de eerste zes maanden van 2013 gestegen naar € 5 miljard. Dat is een stijging van ruim 8% ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Ondanks de aanhoudende recessie en een lage koopbereidheid bij consumenten blijft de online markt groeien, hoewel de groei iets afvlakt vergeleken met voorgaande jaren.

Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013-1, het halfjaarlijkse, door PostNL gesponsorde, onderzoek naar online consumentenbestedingen dat wordt uitgevoerd door Blauw Research. Het onderzoek wordt geijkt aan het retailpanel van GfK. De Thuiswinkel Markt Monitor wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van bijna 2000 webwinkels in Nederland.

De toename van het aantal bestellingen blijft de belangrijkste driver voor de omzetgroei van de online markt. In de eerste helft van 2013 zijn in totaal 46 miljoen online orders geplaatst. Dat is 10% meer dan in de eerste helft van vorig jaar. Online kopers doen gemiddeld vijf orders per persoon in het eerste halfjaar van 2013 (+7%). Per bestelling wordt gemiddeld € 109 besteed.
 
Iets meer dan de helft van de totale online omzet bestaat uit de opbrengsten uit de verkoop van producten, zoals kleding en boeken. Net als vorig jaar stijgt de omzet van online producten (+11%) sterker dan de omzet van online diensten zoals vakanties, verzekeringen en tickets (+6%).

Het aantal mensen dat via internet een product of dienst kocht is opnieuw gestegen: 8,8 miljoen Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van 2013 via internet een aankoop gedaan. Vorig jaar was dit nog 8,5 miljoen. Dit zijn vooral online kopers die al eerder besteld hebben. De groei van de online markt komt dan ook met name van de ervaren shoppers. Het aandeel nieuwe online kopers vlakt verder af nu steeds meer mensen ooit iets via internet hebben besteld.
 
Van de grote segmenten stijgen vooral Kleding (+14%, € 395 miljoen) en Telecom (+12%, € 685 miljoen) sterk. Reizen blijft het grootste segment van de online shopping markt met een omzet van in totaal bijna € 2 miljard in de eerste helft van 2013 (groei van 5%). Speelgoed is opnieuw het sterkst stijgende segment (+24%, € 31 miljoen). En ook Muziek (+18%, € 53 miljoen) en Computer hardware hebben een sterke omzetgroei (+17%, € 370 miljoen).
 
Over heel 2013 wordt een omzetgroei van 8% verwacht. Daarmee groeit de online omzet naar € 10,5 miljard.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing