Open Hiring kan personeelstekorten verlichten maar is nog vaak onbekend

Open Hiring kan personeelstekorten verlichten maar is nog vaak onbekend

28-05-2025 (15:43) - Economisch

Open Hiring, de sollicitatievrije manier van werven, is nog relatief onbekend in het Nederlandse bedrijfsleven. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van SEOR in opdracht van Start Foundation. Slechts een derde van de werkgevers in Nederland kent het concept, en 4% heeft er ervaring mee. Toch liggen er volgens onderzoekers grote kansen.

SEOR, gelieerd aan de Erasmus Universiteit, deed onderzoek onder ruim 700 bedrijven in diverse branches. Het ging vooral om de vraag of men bekend was met Open Hiring en of men het zou willen toepassen.

Twee op de drie ondernemers, zo blijkt uit het onderzoek, heeft nog nooit van Open Hiring gehoord. Opvallend is dat de onbekendheid het grootst is onder sectoren waar de meeste kansen voor Open Hiring liggen. Dat zijn branches waar veel instapbanen beschikbaar zijn, zoals de horeca, de logistiek en de facilitaire dienstverlening. Een krappe 2% van de ondernemers in Nederland is actief met Open Hiring.

Nieuwe methode

"Ik vind dat niet eens zo’n slecht resultaat. We moeten beseffen dat we al generaties lang meer traditioneel werven en selecteren. Deze methode is revolutionair en dan is dit resultaat in zo’n korte tijd waarin we ook nog Corona jaren gehad hebben, echt niet verkeerd", zegt Bart Zegers, directeur van Wiltec BV. Bedrijven zoals McDonalds, La Place, CSU, gemeente Zoetermeer en DHL werken er wel al mee.

Terughoudendheid om met Open Hiring te werven zit vaak in de inschatting dat de aard van het werk het niet toelaat. Of men veronderstelt onterecht dat specifieke wettelijke vereisten zoals het bezitten van een rijbewijs of VOG strijdig zijn met Open Hiring. Maar de meest opvallende reden om het niet te overwegen zit toch in traditionele opvattingen over werving en selectie. Men wil hoe dan ook zelf de poortwachter zijn en vooraf bepalen wie mogelijk geschikt is en wie niet.

Over Open Hiring

In essentie gaat het bij Open Hiring om het loslaten van traditionele wervings -en selectiemethoden. Geen CV’s en geen gesprekken, maar wie als eerste komt, als eerste maalt. Daardoor biedt Open Hiring goede kansen aan mensen die anders moeilijk een baan krijgen vanwege bijvoorbeeld leeftijd, verkeerde achternaam, beperking of getroebleerd verleden.


Bureaus

Media

Marketing