Ruim een kwart van scale-ups in de knel met runway

Ruim een kwart van scale-ups in de knel met runway

07-11-2024 (11:17) - Economisch

Maar liefst 27 procent van de Nederlandse groeibedrijven heeft afgelopen jaar minstens één keer een uitdaging gehad met hun runway. Dit betekent dat er nog maar een korte periode over was om nieuwe financiering te regelen om daarmee de bedrijfsvoering voort te kunnen zetten.

Dit blijkt uit de Growth Generator, een onderzoek naar de uitdagingen die bedrijven tegenkomen wanneer zij groeien. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van financieel dienstverlener Mollie, onder 250 beslissers werkzaam bij groeibedrijven.

Minder makkelijk toegang tot voldoende financiering

Dat zoveel scale-ups te maken hadden met uitdagingen in hun liquiditeit, kan te verklaren zijn door de verminderde mogelijkheden tot financiering. 28 procent van de beslissers geeft namelijk aan dat nu hun organisatie geen start-up meer is, het uitdagender is om financiering te krijgen die de kosten van de bedrijfsvoering dekt. Daarnaast kan het gebrek aan financiële middelen ook voortkomen uit uitdagingen rondom kostenbeheer. Zo zegt 18 procent dat hun organisatie over het algemeen weinig bezig is met het kostenefficiënt inrichten van de bedrijfsvoering.

Onvoldoende financiële middelen

Het gebrek aan financiële middelen leidt ertoe dat scale-ups beperkt worden in hun groei. Zo zegt een kwart (25%) dat hun bedrijf onvoldoende financiële middelen heeft om de processen en systemen te updaten naar het niveau dat nodig is om de groei van de organisatie bij te benen.

Stefanie Richheimer, VP Benelux bij Mollie: “Op dit moment is het voor scale-ups vaak lastig om vanuit de reguliere financiële sector toegang te kijken tot financiering. Terwijl dit juist de groeifase is dat veel bedrijven een financieel steuntje in de rug nodig hebben om verder te ontwikkelen. Dat kan immers alleen door te investeren en scale-ups zijn zelf vaak nog niet winstgevend te doen om dat uit eigen zak te financieren. Wanneer zij dus geen financiering kunnen krijgen, gaat er veel innovatie verloren. Als Mollie proberen we hier met onze dienst Mollie Capital al een verschil in te maken, door juist de groeiende bedrijven met voldoende financiën verder op weg te helpen.” 


Bureaus

Media

Marketing