Wegener lijdt onder advertentiemarkt

28-07-2010 (09:52) - Economisch

Koninklijke Wegener heeft in het eerste halfjaar 2010 een bedrijfsresultaat (voor bijzondere posten) gerealiseerd van 30,3 miljoen euro. Dit betekent een stijging van 4,2 miljoen euro (16,0%) ten opzichte van het eerste halfjaar 2009. De belangrijkste oorzaak van deze stijging is een lager kostenniveau. In de ontwikkeling van de omzet speelt een aantal factoren:

De omzet daalde door de verkoop van AD NieuwsMedia en de drukkerij in Den Haag.
De omzet uit abonnementen, verkoop van producten en diensten aan lezers, internet en advertenties in de huis-aan-huiskranten vertoonden een stijging. Dit laatste werd mede door de overname van PLM per medio juli 2009 en nieuwe activiteiten in Limburg en de regio Amsterdam veroorzaakt.
De omzet van advertenties in de dagbladen en uit externe drukopdrachten waren lager dan in 2009.
 
Door het hogere bedrijfsresultaat, lagere financieringslasten en hogere belastingen komt de netto winst voor bijzondere posten over het 1e halfjaar 2010 per saldo uit op 18,7 miljoen euro, een stijging van 37,4%. De lagere financieringslasten zijn het gevolg van een lagere gemiddelde bankschuld en een lagere interestopslag.

Vooral als gevolg van de reservering voor de betwiste boete van de Nederlandse Mededingingsautoriteit in de zaak Zeeuws-Vlaanderen ontstaat in het 1e halfjaar 2010 een netto verlies (na bijzondere posten) van 4,5 miljoen euro. De aan Wegener opgelegde boete van EUR 19,1 miljoen is opgenomen onder “Overige bedrijfskosten”.

De marktomstandigheden gedurende de eerste helft van 2010 bleven ongunstig ondanks berichten over een lichte opleving van de economie. Dit voorzichtige herstel van de economie betreft met name de export. Binnenlandse consumptie bleef op een zeer laag niveau, waardoor adverteerders eveneens de hand op de knip hielden. De advertenties van merken en diensten vertoonden een duidelijke daling ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Dit gold ook voor de markt van personeelsadvertenties. De omzet in dit segment daalde door afzwakking van de werkgelegenheid voor zowel de gedrukte producten als de internetproducten.

De daling van de advertentieomzet in het 1e halfjaar 2010 ten opzichte van dezelfde periode in 2009 is aanzienlijk minder dan de daling in dezelfde periode van 2009 ten opzichte van 2008 (namelijk 3,3% versus 22,9%). De teruggang van de advertentie-inkomsten neemt derhalve aanzienlijk af.

Door de verkoop van het 37%-aandeel in AD NieuwsMedia en de drukkerij in Den Haag aan de Persgroep Nederland (medio 2009) zijn de cijfers over het 1e halfjaar 2010 en die van 2009 moeilijk met elkaar te vergelijken. Indien deze effecten worden geëlimineerd daalt de totale omzet in het 1e halfjaar 2010 met 1,0% ten opzichte van vorig jaar.

Met ingang van 1 januari 2010 zijn alle uitgeefactiviteiten van Wegener ondergebracht in één uitgeverij onder de naam Wegener Media. Alle ondersteunende en stafdiensten zijn per discipline samengevoegd in de backoffice afdelingen van Wegener Media.
 


Bureaus

Media

Marketing