
Grootste DEI-onderzoek binnen Nederlandse marcom-industrie van start
Na de aankondiging in oktober, is het veldwerk voor het grootste onderzoek naar diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (DEI) binnen de Nederlandse marketing- en communicatiesector van start gegaan. Stichting Reframe zoekt in het onderzoek naar antwoorden die niet alleen de huidige stand van zaken rondom DEI in kaart brengen, maar ook laten zien waar verbetering nodig is.
Volgens initiatiefnemer Babe Touré is het essentieel dat zoveel mogelijk professionals uit de sector hun stem laten horen. "Of je nu streeft naar verandering of juist kritisch kijkt naar de ontwikkelingen, jouw stem telt," schrijft hij op LinkedIn. "Er is geen fout antwoord, wel een eerlijke."
Stevige verankering
De komende drie weken verzamelt Reframe inzichten onder een brede vertegenwoordiging van marketing- en communicatieprofessionals, variërend van adverteerders tot creatieve bureaus, onderzoeksbureaus en mediabedrijven. Voor het bereiken van een representatieve en brede groep respondenten werkt Reframe nauw samen met VIA, BVA, ADCN, Dutch Digital Design, DDMA, Audify, Data & Insight Network, RA*W en Jonge Honden. Dankzij deze samenwerkingen krijgt het onderzoek een stevige verankering binnen de sector en biedt het waardevolle inzichten in hoe de mensen die werkzaam zijn in het vak kijken naar het thema DE&I en hoe DE&I in de praktijk wordt toegepast.
Ahmed Ait Moha, bestuurslid van Stichting Reframe: “Gegeven de internationale ontwikkelingen en discussies aangaande het belang van DE&I is de relevantie van het onderzoek toegenomen. Het stelt ons in staat om niet alleen de huidige staat van diversiteit en inclusie in de marketingsector vast te stellen, maar ook inzicht te krijgen in de relevantie die hieraan wordt gekoppeld door de industrie en de inspanningen die worden gepleegd en de effectiviteit daarvan.”
Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door de VIA en onderzoeksbureau Verian. Voor de ontwikkeling van de bijbehorende campagne heeft Reframe samengewerkt met de bureaus Dawn en LamaLama,
Melanie Bosveld, die vanuit VIA betrokken is als partner, benadrukt het belang van een grootschalige studie om de sector vooruit te helpen. "Door inzicht te krijgen in hoe diversiteit, gelijkheid en inclusie ons creatieproces beïnvloeden – of juist niet – leggen we de basis voor een eerlijkere, representatieve industrie. Een sector die zowel in personeelsbeleid als in uitingen bijdraagt aan verandering."
Resultaten voor de zomer verwacht
Reframe verwacht de onderzoeksresultaten voor de zomer met het vak te kunnen delen. De inzichten zullen niet alleen de status quo van DE&I in de sector blootleggen, maar ook concrete handvatten bieden om DE&I-inspanningen binnen de sector verder te versterken.
Het onderzoek staat open voor iedereen die werkzaam is in de marcom-industrie. Wil jij bijdragen? Ga naar reframeonderzoek.nl en deel jouw ervaring.