Vodafone introduceert Belong(r)ing als symbool voor verbondenheid tijdens Utrecht Pride
Als hoofdsponsor van Utrecht Pride onthult Vodafone de Belong(r)ing. De Belong(r)ing staat symbool voor verbondenheid en is een uitnodiging om tijdens de Pride contact te maken. Op deze manier ondersteunt Vodafone het thema van Utrecht Pride 2024: U Belong. Door de verschillende kleuren ringen worden bezoekers uitgenodigd om te ruilen met elkaar, zodat mensen op een laagdrempelige manier verbinding met elkaar maken.
Uit onderzoek van Movisie blijkt dat personen van de LHBTQIA+-gemeenschap meer risico lopen om zich eenzaam te voelen. Een gebrek aan sociale steun en acceptatie kan leiden tot gevoelens van isolatie, daarom is de Pride als dé dag van de LHBTIQIA+-gemeenschap een uitgelezen moment om de verbinding met elkaar aan te gaan.
Oproepen tot verbinding
De Belong(r)ing is een set van vijf ringen, bestaande uit een opvallende ring en vier kleinere ringen in verschillende maten en kleuren. Het idee is dat iedereen die een set heeft, ringen moet ruilen om op elke vinger een ring van een andere kleur te dragen. Zo kom je in contact met anderen die ook de Belong(r)ing dragen. Door de ring te dagen geef je als bezoeker van de Pride aan dat je openstaat voor een praatje en nieuwe connecties. Daarmee draagt Vodafone uit: U Belong, I Belong, We Belong.
Het opvallende ontwerp van de ring is bedacht door Utrechtse Queer-designer Jade Hermans. Ze legt uit waarom ze hier graag aan heeft mee willen werken: “Iets terug kunnen doen voor mijn community tijdens Pride, het moment van het jaar waar wij centraal staan, was voor mij een no-brainer. Een ring is al het symbool van verbinding, maar met mijn design help ik mensen graag om de eerste stap te zetten in het maken van een connectie en elkaar ontmoeten."
Queer community
Voor de campagnebeelden van de Belong(r)ing stonden leden van het medewerkersnetwerk ‘Queers Connected’ model. Queers Connected is het LHBTQIA+-netwerk binnen VodafoneZiggo en bedoeld om voor deze groep een veilige werkomgeving te creëren.
Fleur van Beem, Executive Director Strategy, Insights & Digital is SLT-hoofdsponsor van dit netwerk, en licht de campagne toe: “Niemand in de community zou zich alleen moeten voelen, maar toch kampen bovengemiddeld veel personen in de community hiermee. Wij proberen dat intern zelf aan te pakken met onder andere ons Queers Connected-netwerk. Met de Belong(r)ing brengen we de verbinding die wij intern proberen te stimuleren ook naar de rest van de queer-community. Plezier en vooruitgang met elke verbinding zit in de kern van ons bedrijf, dus ik ben er trots op dat Vodafone op deze manier iets doet voor de community en verbinding tastbaar maakt.”
Robert Kalff, voorzitter van Utrecht Pride, geeft zijn perspectief op het initiatief: “Het thema U Belong van Utrecht Pride dit jaar is gekozen om ervoor te zorgen dat niemand meer twijfelt om zich thuis te voelen bij onze Pride. Dat Vodafone hieraan wil bijdragen op deze tastbare manier vinden wij een prachtig iets en getuigt van onze mooie samenwerking.”
Iedere bezoeker van de Pride Utrecht kan een Belong(r)ing in ontvangst nemen. Bekende leden uit de LHBTQIA+-community zijn hierbij aanwezig om de gedachte achter de ring over te brengen. Aanwezig zullen zijn Scarlet & Joyce (ikvrouwvanjou), Yuani en Babs op de beat. Zij zullen de ringen, samen met VodafoneZiggo medewerkers, uitdelen.
DE&I geïntegreerd in bedrijfsstrategie
Niet alleen tijdens Pride Month, maar het hele jaar door werkt VodafoneZiggo aan een inclusieve samenleving en een positieve werkomgeving voor queer-collega’s. Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusiviteit (DE&I) in de volle breedte is geïntegreerd in de bedrijfsstrategie van VodafoneZiggo. LHBTQIA+-inclusiviteit is hier een onlosmakelijk onderdeel van.