Ophef over nieuw lettertype Ikea

07-09-2009 (10:09) - Marketing

Zijn tradities er om in ere te houden of om te doorbreken? Ontwerpers zijn onthutst dat winkelketen Ikea na meer dan 60 jaar het welbekende lettertype van zijn logo verandert. Ikea gebruikt in al zijn reclameboodschappen en catalogi sinds eind augustus het lettertype Verdana, omdat dit beter oogt op beeldschermen. De iconische catalogus zal er nooit meer uitzien als voorheen.

Tot vorige maand gebruikte Ikea twee lettertypes, Futura voor de producten en Century Schoolbook voor beschrijvingen. Die lettertypes had de Zweede winkelketen al in gebruik sinds 1956.

Veel Ikea-fans en ontwerpers vinden de verandering maar niets. Zij doen, onder meer op internet, hun beklag dat Verdana geen lettertype is voor de echter wereld. Wat hen betreft, zou het alleen op de computer gebruikt mogen worden.

Een online petitie om het oude lettertype terug te halen is intussen ruim 4.000 keer ondertekend. Ikea is echter niet van plan de veranderingen terug te draaien. Op 14 september verschijnt de eerste Nederlandse catalogus met het nieuwe lettertype.

Het nieuwe (links) en het oude lettertype van de woonwinkel:


Reacties

Volgens mij verandert Ikea dus niet het lettertype van z'n logo, zoals dit artikeltje suggereert, maar van de teksten in hun advertenties en brochures. Het logo blijft, lijkt me, hetzelfde. Overigens is de Verdana inderdaad een online letter. (Een vrij lelijke ook nog.) Onbegrijpelijk dat iemand bedacht heeft dit ook in print te gaan gebruiken. Ikea, word wakker nu het nog kan!
typograafje @ 07-09-2009 21:13 uur

Bureaus

Media

Economisch