8 miljoen Nederlanders gebruiken supplementen

30-06-2022 (15:40) - Marketing

Meer dan de helft van de Nederlanders gebruikt supplementen. Ze kiezen daarbij voornamelijk voor huismerken van de grote drogisterijketens.
 
Aan voedingssupplementen wordt jaarlijks ongeveer €1,1 miljard uitgegeven. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 5.000 Nederlanders naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheidsmonitoring.
 

56% gebruikt supplement

Ruim de helft van de Nederlanders (56%) heeft in het afgelopen jaar een of meerdere supplementen gebruikt. Dit komt neer op bijna 8 miljoen supplementengebruikers. Hieronder vallen zowel voedingssupplementen zoals vitaminen en mineralen als kruidensupplementen zoals kurkuma en kamille. Voedingssupplementen worden ook opvallend regelmatig genomen. Een ruime meerderheid van de gebruikers (62%) neemt deze zelfs dagelijks.
 

Huismerken

Gebruikers van voedingssupplementen kopen voornamelijk huismerken van de grote drogisterijketens. 39% van de voedingssupplementen die men koopt zijn van huismerken. Kruidvat is veruit het meest gekochte merk met een marktaandeel van 21%. Daarna volgen Holland & Barrett (10%), Lucovitaal (9%), Davitamon (9%) en Etos (4%).
 

Jaarlijkse besteding €1,1 miljard

Er werd het afgelopen jaar €1,1 miljard uitgegeven aan voedingssupplementen. Een ruime meerderheid van de voedingssupplementen (67%) koopt men in fysieke winkels. Drie op de tien (31%) koopt supplementen in een online winkel en slechts 2% heeft een abonnement waarbij de supplementen periodiek worden thuisbezorgd.

Bureaus

Media

Economisch