AH sterkste retailmerk
22-02-2012 (08:41) - Marketing
Jaarlijks maakt merkenadviesbureau Interbrand de merkwaarde van ’s werelds leidende retailmerken bekend in haar Best Retail Brands rapport. Hierin worden de meest waardevolle retailmerken in de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en een groot gedeelte van Azië gerangschikt. De merkwaarde van Nederlandse retailmerken is niet in dit wereldwijde merkwaarde onderzoek meegenomen, omdat deze te weinig financiële transparantie bieden. Interbrand publiceert daarom in Nederland een ranglijst op basis van merkkracht, een onderliggende factor van merkwaarde en graadmeter van hoe goed een merk wordt gemanaged.
Patrick Stal, Managing Director van Interbrand Amsterdam: ‘Tijdens ons onderzoek van de Nederlandse markt kwamen wij erachter dat het gros van de Nederlandse retailmerken te weinig financiële informatie vrijgeeft om een merkwaardering van buitenaf mogelijk te maken. Dit heeft ons er echter niet van weerhouden om met onze expertise de kracht van Nederlandse retailmerken in kaart te brengen om alsnog antwoord te krijgen op de vraag of Nederlandse retailers voldoende uit hun meest waardevolle bezit halen: hun merk.’
De ranglijst van de sterkste Nederlandse retailmerken is opgesteld aan de hand van een evaluatie op basis van de 10 belangrijkste factoren die de kracht van een merk bepalen. Merkkracht is een van de drie factoren die bijdraagt aan merkwaarde en een graadmeter van hoe goed een merk wordt gemanaged en hoe veel zekerheid het merk biedt voor toekomstige inkomsten. Albert Heijn komt als het sterkste retailmerk in Nederland naar voren, gevolgd door de HEMA en de Bijenkorf. (Sterkste Nederlandse Retailmerken 2012: 1. Albert Heijn 2. HEMA 3. De Bijenkorf 4. Zeeman 5. Jumbo 6. Kruidvat 7. Etos 8. Gall & Gall 9. Karwei 10. Blokker)